VTT: Julkiset liikenteen strategiat kaipaavat digiaukkojen paikkaamista
Julkisen liikennesektorin digitalisaatio sisältää digiaukkoja. (Kuva: Ville Miettinen)
VTT on tutkinut digitaslisaation vaikutuksia liikennesektorilla. Ja tulokset kertovat, että liikennejärjestelmiä käsittelevissä julkisissa strategioissa digitalisaatio on hyvin esillä, mutta siihen liittyvät sosiaaliset ja oikeudelliset haasteet kaipaavat lisähuomiota.
– Esimerkiksi sähköiseen tunnistamiseen ja jäljitettävyyteen liittyvät kysymykset ovat pitkälti avoimia liikennesektorin politiikoissa ja ohjauksessa, vaikka digitaaliset palvelut muuttavat radikaalisti näitä asioita, VTT:n johtava tutkija Pekka Leviäkangas sanoo.
Suomessa on analysoitu yllättävän niukasti myös, kuinka paljon liikenteen digitaaliset ratkaisut voivat leikata valtion verotuloja, joista liikenne tuo tällä hetkellä suuren osan. Mutta katveeseen on jäänyt muun muassa digitalisaation vaikutus työllisyyteen, yritysten tehokkuuteen ja resurssitehokkuuteen.
Liikennesektorin erityishaaste on siinä, että digitalisaatio on tapahtunut pitkälti julkisen sektorin vedolla. Julkisvetoinen älyliikennestrategia on hyvällä polulla, mutta liikennesektori on laaja kokonaisuus, sisältäen lukuisia toimialoja, joissa digitalisaatiolla voisi olla nykyistä vahvempi rooli. Julkiset toimijat voivat tukea koko sektoria monin tavoin.
Esimeriksi yritysten tuottavuuden ja kannattavuuden kehittämistä tulisi käsitellä enemmän liikennesektorin digitalisaatio-ohjelmissa.
– On ajateltu, että digitalisaatio lisää tuottavuutta, mutta ei pohdittu, missä olisivat kaikista hedelmällisimmät kehityskohteet, sanoo Leviäkangas.
Tämä voi osaltaan selittää sitä, että vaikka digi-investoinnit ovat lisänneet eri toimialojen tuottavuutta, on investointien ja tuottavuuden yhteys heikko. VTT:n arviointi kuitenkin odottaa digitalisaation parantavan jatkossa muun muassa alan yritysten kannattavuutta, palveluiden saatavuutta sekä liikenneturvallisuutta.
Leviäkangas selvitti, miten digitalisaatio vaikuttaa liikennesektoriin käyttäen kansatalouden tilinpitoa tietolähteenä. Samoin hän tutki, miten digitalisaatio on huomioitu julkisissa kehitysstrategioissa ja -ohjelmissa. Tulokset ovat luettavissa Technology in Society-julkaisun (47/2016) artikkelissa ”Digitalisation of Finland`s transport sector”