Hallitus pääsi sopuun liikennekaaresta
Kaupungit voivat jatkossakin kilpailuttaa yksinoikeudella tarpeellisiksi katsomiaan bussireittejä.
Hallitus on löytänyt yhteisen näkemyksen liikennekaari-ratkaisusta. Kunnat voivat jatkossakin kilpailuttaa yksinoikeudella tarpeellisiksi katsomiaan bussireittejä.
Liikennekaari-lakiesitys sai lausuntokierroksella kunnat ihmettelemään hallituksen lakipakettia. Nyt julkistettu paketti on kuitenkin selkeästi parempi kuntien ostaman ja rahoittaman joukkoliikenteen kannalta.
-Tämä on selvästi lausunnoilla ollutta lakiluonnosta parempi paketti. EU:n PSA- eli palvelusopimusasetusta koskevia pykäliä on selkiytetty ja täydennetty. Sen myötä kaupunkien kilpailuttamalle joukkoliikenteelle on mahdollista vahvistaa yksinoikeus.
-Joukkoliikenteellä on merkittävä rooli tulevaisuudessa kaupungeille. Toimiva joukkoliikenne on kilpailuetu asukkaista ja yrityksistä kilpailtaessa, Kuntaliiton liikenneasiantuntija Johanna Vilkuna arvioi.
Suurimman väännön lakivalmistelussa on aiheuttanut kysymys takseista. Nyt liikennekaaresta lensi tienposkeen suunnitelma sallia pienimuotoinen, alle 10 000 euron vuosittainen kuljetustoiminta ilman liikennelupaa.
Kilpailu lisääntyy
Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) mukaan liikennekaari edistää kilpailun tasapuolisuutta henkilöliikennemarkkinoilla sekä henkilö- ja tavaraliikenteen palveluntarjoajien kilpailukykyä.
-Meillä on nyt aito mahdollisuus parantaa liikenteen palveluja ja luoda myös uutta liiketoimintaa ja työpaikkoja. Kaikilla toimijoilla on yhtäläiset mahdollisuudet kehittää omaa toimintaansa, sanoo ministeri Berner.
Kun jatkossa taksit toimivat ilman taksikiintiöitä, niin taksien määrän on arvioitu lisääntyvän etenkin vilkkailla seuduilla. Takseilla tulee jatkossakin olla taksilupa ja kuljettajilla ajolupa. Lisäksi takseilla tulee olla määritelty pääasiallinen asemapaikka. Lisää joustoa on tulossa siihen, mistä taksit voivat kyytejä ottaa.
Taksiluvan haltijalla on oltava toimipaikka Suomessa ja kuljettajalla tulee olla riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito sekä kyky avustaa erityisryhmiä. Myös taksien hintasääntelystä ollaan valmiita luopumaan.
Aiheesta valtioneuvoston sivuilla
Paikallisliikenneliiton tiedote kasvaneista liikennemääristä