HSL: Helsingin seudun joukkoliikenne kuntayhtymälle tai metropolimaakunnalle
HSL haluaa metropolialueelle oman liikennejärjestelmäsuunnitelman. (Kuva: Ville Miettinen)
Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) hallitus arvioi, että nykyinen kuntayhtymämalli on paras tapa järjestää seudun joukkoliikenne.
– Maakuntia muodostettaessa HSL:n tulee jatkaa nykyisen kaltaisena kuntayhtymänä siten, että siihen liitetään mahdollisesti sellaiset naapurikunnat, joiden pendelöintiaste pääkaupunkiseudun kuntiin on yli 40 % tai osa näistä, arvioi HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi. Vuoden 2012 tilanteessa näitä olivat Nurmijärvi, Tuusula, Järvenpää, Siuntio ja Vihti.
Toisena mahdollisena vaihtoehtona HSL:n hallitus pitää metropolialueen omaa itsehallintoaluetta, metropolimaakuntaa. Tämä edellyttäisi Uudenmaan itsehallintoalueen jakamista kahteen osaan, jolloin HSL:n tehtävät voisivat siirtyä osaksi metropolimaakuntaa.
Molemmissa vaihtoehdoissa HSL edellyttää, että tehdään oma metropolialueen liikennejärjestelmäsuunnitelma, joka poikkeaa merkittävästi liikenteen volyymien, liikennepoliittisten valintojen sekä liikennesuunnittelun käytössä olevien keinojen suhteen muun Uudenmaan suunnittelusta. Lisäksi liikennejärjestelmäsuunnittelun tiivis yhteys seudun joukkoliikennesuunnitteluun tulee varmistaa jatkossakin, HSL katsoo.
– Joukkoliikenteen rooli ja merkitys metropolialueella poikkeaa selvästi muista Suomen kaupunkiseuduista. Elinkeinoelämän toimivuus ja työssäkäynti, kaupunkitilan tehokas käyttö sekä liikenteen ympäristövaikutusten pitäminen kohtuullisina yli miljoonan asukkaan kaupunkiseudulla ei ole mahdollista ilman toimivaa ja kohtuuhintaista joukkoliikennettä, Rihtniemi sanoo,
Molempien vaihtoehtojen etuna HSL pitää sitä, että joukkoliikenteen suunnittelussa säilyy paikallinen osaaminen, ja lisäksi kuntien rahoitusosuudet pysyvät nykyisessä suuruusluokassa.