Ministeri Paula Risikko pitää digitalisaatiota suurena mahdollisuutena Suomelle. (Kuva: Ville Miettinen)

23 Suomessa toimivaa organisaatiota on käynnistänyt yhteistyön tavoitteenaan luoda Suomeen ensimmäinen liikenteen palveluoperaattori, joka useita liikennevälineitä yhdistelemällä tarjoaa henkilökohtaisesti räätälöityjä liikennepalveluja kuluttajille.

Kyseessä olisi ensimmäinen kaikki liikennemuodot yhdistävä ns. Mobility as a Service -palveluntarjoaja maailmassa.

Operaattorin on tarkoitus yhdistää eri palveluntarjoajien matkapalveluita siten, että ihmisten matkaketjut olisivat entistä yhtenäisempiä ja palveluita saisi nykyistä helpommin. Tavoitteena on helpottaa ihmisten liikkumista parantamalla palvelun tarjonnan ja kysynnän vastaavuutta.

Liikenne palveluna -termillä tarkoitetaan liikkumispalveluiden ostamista käyttäjien tarpeeseen välineen ostamisen sijaan. Nykymallissa käyttäjä voi ostaa joko liikennevälineitä (auto, polkupyörä jne.) tai liikennevälineissä käytettäviä lippuja (bussilippu, junalippu jne.).

– Liikenne palveluna -ajattelussa käyttäjälle mahdollistuu matkan ostaminen lähtöpaikasta määränpäähän. Olennaisena osana ajatteluun kuuluu palvelutasoajattelu. Matkan hinta voi vaihdella esim. sen mukaan, kuinka nopeasti matka taittuu tai sen mukaan, kuinka mukavasti matkustaa. Palveluilla halutaan tarjota lisää valinnanvapautta liikenteen käyttäjille, sanoo hankkeen puheenjohtaja, älyliikenneverkosto ITS Finland ry:n toimitusjohtaja Sampo Hietanen.

Yhteishankkeeseen osallistuvat Delta, Elisa Oyj, Ericsson, Goodsign, GoSwift, Helsingin seudun liikenne, IQ Payments, Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus, Neocard, OP Ryhmä, Ramboll, Secto, Semel, Siemens, Sito, Skedgo, Stratax, Suomen kasvukäytävä -verkosto, Taksiliiton Yrityspalvelu, Tampereen kaupunki, Sonera, ja Uber. Liiketoiminnan kehityksestä vastaa Eera Oy.

Risikko: Suomesta maailman paras liikennepalveluiden kehittäjä

Liikenne- ja kuntaministeri Paula Risikko, kok., näkee Suomella olevan hyvät edellytykset hyödyntää digitalisaatiota ja menestyä kovassakin kansainvälisessä kilpailussa kehitettäessä liikennepalveluja.

– Digitalisaatio on Suomelle ja suomalaiselle osaamiselle suuri mahdollisuus. Jotta uusia palveluja syntyy, niitä pitää voida testata. Näen, että Suomella on erittäin hyvät mahdollisuudet kehittyä paikaksi, jossa uusia liikennepalveluja voidaan kehittää, kokeilla ja tuotteistaa, sanoo Risikko.

– Meillä on toimiva liikenneinfra, monipuolisia liikennepalveluja, maailman parasta teknologiaosaamista ja käytännönläheinen ote ongelmien ratkaisuun. Voi sanoa, että olemme maailman ykkösmaa uusien, älykkäiden liikennepalvelujen kehittämisessä.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.