Ajotunnelin louhinnat käynnistävät valmistautumisen Blominmäen jätevedenpuhdistamon luolastolouhintoihin. Espoon Mikkelän ajotunnelin ja avolouhinnan urakoi Skanska Infra Oy. Työt alkavat piakkoin ja noin 5,5 miljoonan euron urakka jatkuu syyskuuhun 2015.

Kalliota louhitaan yhteensä noin 70 000 kuutiometriä. Avolouhinnat painottuvat HSY:n Mikkelänkallion varikon laajennusosaan. Avolouhinnan eteläreunalta louhittava noin 900 metrin mittainen ajotunneli kaartaa Kehä III:n ali kahtena haarana. Niistä pystytään myöhemmin jatkamaan tehokkaasti varsinaisen luolaston louhintaa Blominmäen kallioon.
– HSY:n vesihuollon toimintojen painopiste siirtyy lähivuosien aikana Suomenojalta Mikkelänkallioon ja Blominmäkeen. Keskitämme vesihuoltoverkoston ylläpidon toiminnot Mikkelänkallion tukikohtaan vuoteen 2017 mennessä. Samanaikaisesti louhimme tilaa uudelle jätevedenpuhdistamolle Blominmäkeen, sanoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.
Jätevedenpuhdistamon luolastolouhinta käynnistyy suunnitelmien mukaan syksyllä 2015. Viemäritunnelit louhitaan pääosin puhdistamon louhintojen jälkeen. Tämänhetkisen arvion mukaan puhdistamon louhinnan jälkeisiin rakennustöihin päästään vuonna 2017. Luolastoon rakennetaan jäteveden puhdistusaltaat ja suurin osa muistakin puhdistamon tiloista reilun kymmenen hehtaarin alueelle.
Valmistuttuaan vuonna 2020 Blominmäen jätevedenpuhdistamo korvaa Suomenojan jätevedenpuhdistamon ja käsittelee 400 000 asukkaan jätevedet Espoosta ja Kauniaisista, Kirkkonummelta, Siuntiosta sekä Länsi-Vantaalta.
Asukaskohtainen ravinnekuormitus Itämereen vähenee nykyisestä. Tavoitteena on poistaa jätevedestä yli 96 prosenttia sen sisältämästä fosforista ja orgaanisesta aineesta sekä yli 90 prosenttia typestä. Puhdistetut jätevedet johdetaan uudessa purkutunnelissa ensin Suomenojalle ja sieltä vanhassa tunnelissa seitsemän kilometrin päähän merelle.
Paavo Taipale

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *