Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä (HSL) haluaa kerätä yksityisautoilijoilta maksua, koska rahat eivät muuten riitä tuleviin väylähankkeisiin. Ihmisiä halutaan ohjata joukkoliikenteen käyttäjiksi.

Helsingin seudun kunnilla on aikaa vuoden loppuun saakka
ilmoittaa periaatteellinen kantansa maksun keräämiseen ylipäätään.

Ajoneuvoliikenteen maksu on osa lokakuussa valmistunutta
Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelmaa (HLJ 2015), jota on
valmisteltu yhdessä Helsingin seudun MAL-aiesopimuksen mukaisen maankäytön
suunnitelman ja asumisen strategian kanssa.

HLJ 2015:n piirissä on 14 kuntaa Helsingin seudulla:
pääkaupunkiseutu eli Helsinki, Espoo, Vantaa ja Kauniainen sekä KUUMA-kunnat
eli Järvenpää, Nurmijärvi, Tuusula, Kerava, Mäntsälä, Pornainen, Hyvinkää,
Kirkkonummi, Vihti ja Sipoo.

– Jos suunnitelmaa katsoo ja mitä kaikkia ratahankkeita ja
tiehankkeita tälle alueelle on, niin nykyinen vuosittainen 240 miljoonan euron
rahoitustaso ei riitä alkuunkaan, sanoo HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi.

HSL:n mukaan ajoneuvomaksun ideana on, että – toisin kuin esimerkiksi
valtiolle maksettava autovero – ajoneuvoliikenteen maksu palautuu suoraan
seudun liikenteen hyväksi. HSL haluaa, että joukkoliikenteen käyttö lisääntyy,
ja maksulla pyritään myös ohjaamaan tähän.

– Arviomme mukaan tällä saadaan kerättyä 165 miljoonaa euroa
vuodessa, josta 110 miljoonaa ohjattaisiin investointeihin ja 55 miljoonaa
joukkoliikenteen palvelutason nostoon, Rihtniemi sanoo.


Eriäviä mielipiteitä

HSL:n hallitus ei ollut yksimielinen lähettäessään HLJ:n
lausunnoille. Ajoneuvoliikenteen maksusta jätettiin kaksi eriävää mielipidettä.

Kirkkonummen kunnanjohtaja Tarmo Aarnio suhtautuu epäillen
maksuun.

– On vaara, että ylimääräiset liikennöintimaksut tulevat
rasittamaan kokonaisveroastetta ja elämisen kustannuksia tällä alueella, Aarnio
sanoo.

Ministeri:

Maksut ovat alueellinen kysymys

Kunta- ja liikenneministeri Paula Risikon, kok., mukaan
alueelliset tienkäyttömaksut ovat alueellinen kysymys, ja niiden käytöstä tulee
päättää alueella itsellään. 

– Jos joku alue haluaa ottaa käyttöön tiemaksut
rahoittaakseen alueellista liikennejärjestelmäänsä tai paikallisia hankkeita,
ei valtio asetu tätä vastustamaan, Risikko sanoo.

– Vastaavasti valtio ei myöskään pakota mitään aluetta
ottamaan alueellisia tienkäyttömaksuja käyttöön.


Lue lisää Kuntalehdestä 13/2014

Ville Miettinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.