Mahdollisesti petollista teräsmenetelmää on käytetty ainakin viidessä metrosillassa.

Ainakin viidessä Helsingin metrosillassa on käytetty KA-jännemenetelmää,
jollaisen pettäminen johti Jyväskylässä vesitornin sortumiseen toissa vuonna,
kirjoittaa tiistain Helsingin Sanomat.

 

Helsinki aikoo tutkia siltojen kunnon huolella. Ensimmäinen
tutkimus tehtiin syyskuussa. Mitään hälyttävää ei silloin löytynyt, kertoo
HSL-Infrapalvelujen johtaja Juha Saarikoski HS:lle.

 

KA-jännementelmällä rakennetut sillat sijaitsevat metron
ensimmäisellä radalla, joka avattiin liikenteelle vuonna 1982.

 

Samalla menetelmällä Helsingin tiesilloista on rakennettu
Hakamäentien vanha silta, joka ainoana tiesiltana vaatii akuutteja
toimenpiteitä. Silta aiotaan purkaa, mutta purkaminen ei johdu vain
KA-jännementelmän käyttämisestä vaan siitä että vuonna 1977 rakennettu silta on
tullut käyttöikänsä päähän.

 

Syyskuussa Helsinki ilmoitti, että Merihaan ja Kruununhan
yhdistävä, vuonna 1961 rakennettu, Hakaniemen silta puretaan. Nykyisen sillan viereen rakennetaan uusi silta.

 

Jyväskylän turmatornissa käytettyä menetelmää on Helsingin
Sanomien mukaan käytetty mahdollisesti myös Töölön Kisahallin rakentamisessa. Ympäristöministeriön
huhtikuussa riskirakennukseksi listaamaan Kisahallin kuntoa ei kuitenkaan ole
vielä päästy selvittämään, koska Helsingin rakennusvalvonta lähetti asiasta
kirjeen väärään osoitteeseen.

 

Uutinen HS:n digilehdessä

Ville Miettinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.