Pyöräily ja yksityisautoilu taistelevat elintilasta Torontossa. Molemmilla on vahvat kannattajansa. Pohjois-Amerikan kuntatekniikan yhdistyksen konferenssissa tutustuttiin pyöräilytilanteeseen Torontossa.

Pyöräilyn osuus Toronton metropolialueen työmatkaliikenteestä on parhailla alueilla reilu viidennes, keskimäärin kuitenkin vain 1-2 prosenttia. Alueen järkyttävät liikenneruuhkat havaitsevat esimerkiksi automatkalla Niagaran putouksille ja takaisin. Kaupungin ”Express Way” -verkolla autoliikenne seisoo, olipa sitten torstaiaamupäivä tai lauantai-ilta. Ruuhkien on arvioitu aiheuttavan vuositasolla 1,4 miljardin Kanadan dollarin kustannukset.
Kaupunki ja sen liikenneosasto (Toronto Transportation Services) on kuitenkin lannistumatta tehnyt töitä paremman pyöräilyinfran puolesta. Lannistumatta siksi, että yksityisautoilun kannattajat – pormestari Ford etunenässä – ovat yrittäneet jatkuvasti vaikeuttaa pyöräilyohjelmaa ja jo rakennettujakin pyöräkaistoja on poistettu helpomman autoilun nimissä.
Toronton kaupungissa on 2,7 miljoonaa asukasta ja Suur-Toronton alueella peräti 5,6 miljoonaa. Kaupunki kasvaa vuositasolla 40 000 asukkaan vauhtia, ja esimerkiksi toimistorakentaminen on juuri nyt kiivainta kahteen vuosikymmeneen. Tässä Pohjois-Amerikan neljänneksi suurimmassa kaupungissa on tällä hetkellä 537 kilometriä pyöräväyliä, jonka lisäksi maastossa kulkevia yhdistettyjä reittejä on 294 kilometriä.
Pyöräpysäköintiä varten kaupungissa on 17 000 kiinteää paikkaa. Jalkakäytäviä on 7 900 kilometriä ja kaupungin hallinnassa olevia ajoväyliä 5 300 kilometriä.
Talvipyöräily kehittyy
Vuoden 2009 pyöräilytutkimuksen tuloksena todettiin, että kymmenen prosenttia torontolaisista pyöräilijöistä pyöräilee ympäri vuoden. Tutkimukseen vastanneista 29 prosenttia olisi valmis pyöräilemään talvikaudella, jos olosuhteet olisivat paremmat. Kaupunkipyöräjärjestelmä onkin käytettävissä läpi vuoden – erittäin poikkeuksellisia sääolosuhteita lukuun ottamatta.
Keskimääräinen lumikertymä on Torontossa noin 130 cm (Helsingissä talvena 2009 – 2010 140 cm). Toronton 85 miljoonan dollarin lumibudjetista ei käytetä dollariakaan lumen poiskuljetukseen, tosin 18 miljoonaa käsityöhön. Tämä tarkoittaa useimmiten lumen auraamista ajoradan reunassa olevalle pyöräkaistalle.
Talvikaudelle 2015–2016 on ehdotettu ohjelmaa, jossa erikseen määritellyille talvipyöräilyreiteille osoitetaan 650 000 dollaria nykyistä parempaan talvikunnossapitoon ja erityisesti lumen poistoon.
Lue lisää pyöräilyn tulevaisuudesta Torontossa torstaina 2.10. ilmestyvästä Kuntatekniikka-lehdestä.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.