Jatkeen rakentaminen alkaa tänä syksynä. Kivenlahteen pääsee metrolla aikaisintaan v. 2020.

Espoon valtuusto päätti maanantaina äänin 64–10 antaa
kaupungin omavelkaisen takauksen lainoille, joilla rahoitetaan Espoon
maksuosuus länsimetron rakentamiseen välillä Matinkylä – Kivenlahti.

 

Taattavien lainojen määrä on enintään 560 miljoonaa euroa
siten, että summa voi koostua yhdestä tai useammasta lainasta tai
rahoitusjärjestelystä. Laina-aika on enintään 35 vuotta lainan ensimmäisen erän
nostosta.

 

Länsimetron jatko-osan rakentaminen alkaa Finnoon aseman
työtunnelin ja Sammalvuoren varikon työtunnelin louhinnoilla loka-marraskuun vaihteessa
2014.

 

Seitsemän kilometriä pitkälle osuudelle Matinkylä–Kivenlahti
tulee viisi uutta asemaa: Finnoo, Kaitaa, Soukka, Espoonlahti ja Kivenlahti.
Lisäksi Sammalvuoreen rakennetaan metron maanalainen varikko.

 

Länsimetron jatkeen rakentamisen ja rahoituksen
järjestämisestä vastaa Länsimetro Oy. Valtio on sitoutunut osallistumaan länsimetron kustannuksiin
30 prosentin osuudella. Valtion rahoitusosuus alkaa vuonna 2017. Siihen asti
hankkeen rahoittaa kokonaisuudessaan Espoon kaupunki.

 

Metro Matinkylästä Kivenlahteen valmistuu aikaisintaan 2020.
Ruoholahdesta Matinkylään rakenteilla olevan osuus valmistuu 2015 lopulla ja
avautuu liikenteelle 2016 syksyllä.

Ville Miettinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.