Ylisoutajan silta avattiin Joensuussa
Joensuun ruutukaavakeskustan ja Penttilänrannan uuden asuinalueen välille rakennettu Pielisjoen ylittävä Ylisoutajan silta avattiin kaupunkilaisten käyttöön maanantaina 16. kesäkuuta. Silta sijaitsee Pielisjoen suussa keskeisesti Joensuun kaupunkikuvassa.
Joensuun kaupunki on sijoittunut Pielisjoen molemmille rannoille, joita yhdistävät useat sillat. Pielisjokea pitkin kulkee sisävesiliikennereitti. Uusi silta on jatke useiden keskusta-alueen siltojen sarjassa ja muodostaa sisääntuloportin Pyhäselältä saavuttaessa.
Joen ylittävän kevyen liikenteen sillan toteuttaminen on olennainen osa sekä liikenneratkaisua että jokimaiseman hyödyntämistä. Silta yhdistää Penttilänrannan alueen ruutukaavakeskustaan ja tarjoaa suoran kulkuyhteyden Penttilänrannasta keskustaan. Panostamalla erityisesti kevyen liikenteenyhteyksien sujuvuuteen ja laadukkaaseen toteuttamiseen vähennetään liikenteen energiankäyttöä.
Puuta, terästä ja asfalttia
Uusi silta muodostaa kaupungin rantamaisemassa näkyvän elementin, jossa sijainti valtakunnallisestikin merkittävässä rantapuistovyöhykkeessä on huomioitava. Sillasta on mahdollista muodostua Penttilänrannan uudisalueelle ja laajemmin koko kaupungille tunnistettava ja omaleimainen maamerkki, jossa puun käyttö siltarakenteissa liittää sen Penttilänrannan alueeseen ja sen pitkään saha-historiaan.
Kevyen liikenteen käyttöön tarkoitettu Ylisoutajan silta on teräksinen palkkisilta, joka koostuu avattavasta siltaosuudesta ja kiinteistä tulojänteistä. Avattava siltaosuus on tyypiltään kääntösilta. Sillan kokonaispituus on 134 metriä ja hyötyleveys on 5 metriä. Vapaa alikulkukorkeus on vähintään 3,9 metriä sillan kiinni ollessa.
Sillan kaiteet ovat puisia, taivutettuja pystysäleitä. Kannen päällysteenä käytetään väriltään vaaleata päällystettä, joka on asfaltin ja laastin muodostama yhdistelmäpäällyste. Silta valaistaan arkkitehtonisena kokonaisuutena käyttäen led-valaisimia, jotka on sijoitettu sillan käsijohteeseen reunapalkkeihin.
Silta toteutettiin Joensuun kaupungin ja RIL ry:n 2010–2011 järjestämän insinööritaitokilpailun voittaneen WSP Finland Oy:n ehdotuksen ”SVINGI” pohjalta. Työryhmän pääsuunnittelijana toimi Sami Niemelä. Kilpailun voittaneen ehdotuksen pohjalta laadittiin lopullinen sillan rakennussuunnitelma.
Kaupunkilaisille avoimessa nimikilpailussa 2011 sillan nimeksi tuli Ylisoutajan silta. Nimen taustalla on Penttilän saha-alueen ja keskustan välillä toiminut ”ylisoutaja”, joka kuljetti työntekijöitä ja kaupunkilaisia Pielisjoen yli soutuveneellä.
Sillan rakentaminen aloitettiin marraskuussa 2012 ja viimeistelytöiden jälkeen työt valmistuvat kesäkuussa 2014. Pääurakoitsijana on toiminut Kesälahden Maansiirto Oy. Sillan rakentamiskustannukset ovat olleet 6,2 miljoonaa euroa, johon on saatu Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskuksen avustusta 1,365 miljoonaa euroa.
Paavo Taipale