Ilmaston lämpenemisen ja sen seurausvaikutusten epävarmuuden takia lämpenemisen hillitsemiseen tähtääviä toimia pitäisi kiihdyttää eikä hidastaa, sanoo VTT:n tutkija Tommi Ekholm tuoreessa väitöstutkimuksessaan.

Ekholmin laskelmien mukaan ilmastonmuutoksen hillitseminen kahteen asteeseen vaatisi maailmanlaajuista päästökauppaa ja noin 20 euron hintaa yhtä CO2-tonnia kohti vuonna 2020. Nykyiset päästökauppajärjestelmät ovat alueellisia, ja esimerkiksi EU:n päästökaupassa hinta oli alimmillaan 4-5 euroa tonnia.
– Vuosisadan lopulla hintojen pitäisi nousta jo reippaasti satasen yläpuolelle, Ekholm sanoo.
Ekholmin mukaan kyse on riskien hallinnasta: Torjuntatoimet tulevat todennäköisesti halvemmaksi, jos ne aloitetaan heti. Jos ilmastonmuutoksen herkkyys osoittautuu konsensusennustetta pienemmäksi, toimia voidaan loiventaa. Mutta jos herkkyys osoittautuu arvioitua suuremmaksi, välttämättömien päästövähennysten hinta voi nousta lyhyellä aikavälillä sietämättömän suureksi.
– Pahimmassa tapauksessa CO2-tonnin hinta voisi nousta jopa 1000 euroon. Tämän skenaarion todennäköisyys on muutamien prosenttien luokkaa. Se ei ole suuri riski, mutta ei myöskään marginaalinen.
Tommi Ekholm vertaili, millä keinoilla päästöjä voidaan maailmanlaajuisesti vähentää kustannustehokkaasti. Hänen mukaansa edullisimmat vähennykset saadaan sähköntuotannossa, tyypillisimmillään, kun hiilivoimaa korvataan tuulivoimalla. Toiseksi tehokkainta on päästöjen vähentäminen teollisuudessa, polttoaineita vaihtamalla ja energiatehokkuutta parantamalla. Muilla sektoreilla, kuten liikenteessä tai maataloudessa, vähennyskeinot ovat vasta kehitteillä. Tämän takia niiden aiheuttamat kustannukset ovat selvästi suuremmat kuin sähköntuotannossa tai teollisuudessa.
Tommi Ekholmin systeemi- ja operaatiotutkimuksen väitöskirja Risks, costs and equity. Modelling efficient strategies for climate and energy policy. tarkastetaan Aalto-yliopistossa 6.9.2013. Vastaväittäjänä toimii Massachusettsin yliopiston professori Erin Baker ja valvojana Aalto-yliopiston professori Ahti Salo.

 

Paavo Taipale

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *