Liikenneviraston kunnossapitoseurannan mukaan välitöntä vaaraa maantie- ja rautatiesilloissa ei ole.

Liikennevirasto tekee useille silloille lisätarkastuksia Onnettomuustutkintakeskuksen romahdustutkinnan tulosten vuoksi, kirjoittaa Savon Sanomat.

Jyväskylän Kangasvuoren vesitorni romahti viime marraskuussa. Maaliskuussa valmistuneen tutkinnan mukaan sortuman aiheutti niin sanottu viivästynyt vetymurtuma, joka sai jänneterästangot säröille, ennen kuin ne katkesivat ja saivat tornin rengasmaisen betonipalkin pettämään. Betonpalkki sitoi vesisäiliön lattiaelementtejä ja tuki säiliön seiniä.

Liikennevirasto vastaa maantie- ja rautatiesilloista. Virasto ilmoittaa ottavansa huolen vetymurtuman riskeistä jännitetyissä teräsrakenteissa tosissaan.

Liikenneviraston hyväksi havaitun kunnossapitoseurannan ansiosta välitöntä vaaraa silloissa ei ole. Tehostettu kunnossapidon tarve tiedetään virastossa.

–·Olemme sen takia jo ennalta pyrkineet ratkaisemaan perusongelman eli estämään veden vuotamisen betonirakenteiden sisälle, yksikönpäällikkö Minna Torkkeli Liikenneviraston kunnossapitotoimialan taitorakenneyksiköstä kertoo Savon Sanomille.

– Meillä on kuitenkin siltoja, jotka ovat elinkaarensa puolesta menossa uusintaan. Niiden kunto varmistetaan vielä erityisellä lisätarkastuksella myös Onnettomuustutkintakeskuksen esiin nostaman vaurioitumistavan varalta.

Uutinen Savon Sanomien verkkosivuilla

Aiheesta aiemmin:
Kangasvuoren turmatornin terästangoissa vetymurtuma

Ville Miettinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.