Tampere tekee määrätietoista työtä pyöräilyn edistämiseksi niin kuntapolitiikassa kuin järjestöjen voimin.

Suomi Pyöräilee -yhteistyövaliokunta on valinnut Vuoden 2013 pyöräilykunnaksi Tampereen. Perusteena palkinnolle on voimakas pyöräilyolosuhteiden kehittäminen ja pyöräilyn edistäminen viimeisen parin vuoden aikana.

Tunnustus luovutettiin Tampereen kaupungin edustajille perjantaina Helsingissä. Tampereen puolesta tunnustuksen vastaanottivat apulaispormestari Pekka Salmi ja liikenneinsinööri Timo Seimelä.

Tampereen pyöräilymäärät ovat lisääntyneet noin 50 prosenttia viimeisen 12 vuoden aikana. Pyöräliikenteen kehitystä seurataan kymmenien eri puolilla kaupunkia sijaitsevien laskentapisteiden avulla.

Juuri valmistuneen liikennetutkimuksen mukaan pyöräilyn kulkumuoto-osuus Tampereella on kasvanut puolitoistakertaiseksi vuosina 2005–2012. Pyöräilyn lisäämistavoite on kirjattu Tampereen kaupunkistrategiaan, ja myös pormestariohjelman mukaan liikennejärjestelmän kehittämisessä suositaan kävelyä ja pyöräilyä.

Tärkeitä investointeja

Tampereen kaupunki on käyttänyt vuositasolla 3–5 miljoonaa euroa pyöräilyväylästön rakentamiseen, ylläpitoon ja laatutason parantamiseen viime vuosina. Tänä vuonna käytetään noin kolme miljoonaa euroa.

Myös pyöräilyä edistävään suunniteluun ja rakentamiseen on palkattu lisää väkeä ja toimenkuvia vahvistettu kaupungin henkilöstössä. Näkyvimmät parannukset kaupunkikuvassa ja samalla mittavimmat viime vuosien investoinnit ovat olleet Tammerkosken ylittävien Laukonsillan ja Palatsinsillan sekä rautatien alittavan Rongankadun alikulun rakentaminen.

Laatua olosuhteisiin

Tampereella on pyöräilyn edistämisessä kokonaisvaltainen ote. Pyöräteistä on muodostettu hierarkisesti jäsentynyt verkko, joka muodostuu pyöräilyn pää-, alue- ja lähireiteistä sekä seudullisista pyöräilyn laatukäytävistä.

Järjestelmälle on ominaista, että pääreitit ovat laatutasoltaan parhaita. Näitä laatukäytäviä suunnitellaan ja rakennetaan myös väleille Tampere–Pirkkala ja Tampere–Kangasala vuosina 2013–2014 osana Tampereen kaupunkiseudun kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelmaa.

Keskustan pyöräpysäköinnin kehittäminen on aloitettu, ja autojen pysäköintiruutuja on jo muutettu pyöräparkeiksi. Uudet korkeatasoiset pyörätelineet ja julkinen pyöräpumppu ilmestyivät keskustaan viime vuonna. Myös liityntäpysäköintiin panostetaan rakentamalla katokselliset pyörätelineet 12 linja-autopysäkin yhteyteen.

Yhteistyössä pyöräilijöiden kanssa

Pyöräilyn edistämisessä Tampereella tärkeä rooli on ollut myös paikallisilla pyöräily-yhdistyksillä. Asiantuntijuutta vahvistavan vuorovaikutuksen lisäksi kaupunki toteutti ECO2-hankkeen, Tampereen Polkupyöräilijöiden ja Kaupin Kanuunoiden kanssa onnistuneen Minä Poljen-kampanjan, jonka avulla pyöräilyn imagoa haluttiin nostaa ja tuoda paremmin esille pyöräilyn hyväksi tehtäviä toimenpiteitä.

–Tampere ei aio palkinnon saatuaankaan jäädä lepäämään laakereilleen tässä asiassa. Uusi pormestariohjelma linjaa, että tavoittelemme viiden prosenttityksikön kasvua joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen kulkutapaosuuteen. Kova tavoite kannustaakin meitä jatkamaan edelleen pyöräilyn edellytysten parantamiseen, apulaispormestari Pekka Salmi lupaa.

Suomi Pyöräilee -yhteistyövaliokunta on vuodesta 1991 alkaen myöntänyt Vuoden pyöräilykunta-tunnustuksen esimerkillisestä työstä pyöräilyn edistämiseksi ja sen turvallisuuden parantamiseksi.

Ville Miettinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.