Päästötön ja melkein äänetön bussi on kolme vuotta koekäytössä. Bussia testataan talvi- ja kesäolosuhteissa sekä laboratoriossa.

Helsingin seudun liikenne (HSL) aloitti maanantaina ensimmäisen täyssähköbussin testaamisen liikenteessä.

Bussia koeajetaan muun muassa Espoon sisäisellä linjalla 11. Bussin liikennöinnistä vastaa Veolia Transport Finland Oy. Kolmivuotisen koekäytön aikana sähköbussia testataan kesä- ja talviolosuhteissa sekä VTT:n laboratorioissa.

HSL:n tavoitteina on saada tietoa akkusähköbussin suorituskyvystä sekä vertailla tavanomaista bussiteknologiaa ja vaihtoehtoisia polttoaineita toisiinsa. Myös matkustajat saavat kertoa mielipiteensä sähköbussiliikenteestä. Kokeilujakson aikana HSL kartuttaa osaamista sähköbussiliikenteen suunnittelusta.

Testibussi on portugalilainen Caetano 2500EL –sähköbussi.

– Toistaiseksi bussia on mahdollista ladata vain Veolian varikolla. Kertalatauksella pääsee noin 120 kilometrin matkan. Itse lataamiseen kuluu muutama tunti, liikennepäällikkö Sven Nyholm Veoliasta kertoo.

Sähköbussi on päästötön

Sähköbussi on liki äänetön eikä jätä pakokaasuja peräänsä. HSL:n strategiana on leikata joukkoliikenteen ilmanlaatuun vaikuttavia päästöjä 80 prosenttia vuoteen 2018 mennessä, mikä ei onnistu ilman uusinta ajoneuvoteknologiaa, parhaimpia polttoaineita ja sähkön hyödyntämistä voimanlähteenä.

Sähköbussikokeilu kuuluu eBUS-hankkeseen, jossa HSL:n ja Veolia Transport Finland Oy:n lisäksi ovat mukana muun muassa VTT, liikenne- ja viestintäministeriö, Metropolia Ammattikorkeakoulu, Espoon kaupunki, Tekes, Fortum Oy sekä useat laitevalmistajat.

Hankkeen myötä eri valmistajien sähköbusseja on tarkoitus saada kokeiltaviksi pääkaupunkiseudun liikenteeseen lähivuosina 4–6 kappaletta.

Ville Miettinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.