Tampereen Hämpin pysäköintilaitos valmistuu
Tampereen Hämeenkadun alle louhittiin Euroopan tunnelmallisin ja tekniikaltaan nykyaikaisin pysäköintilaitos. Tunnelma ja pikku hiljaa vaihtuva värimaailma luodaan epäsuoralla led-valaistuksella, jolla korostetaan ruiskubetonoidun seinän kaarevia muotoja.
Tampereen Hämeenkadun alle louhittiin Euroopan tunnelmallisin ja tekniikaltaan nykyaikaisin pysäköintilaitos. Tunnelma ja pikku hiljaa vaihtuva värimaailma luodaan epäsuoralla led-valaistuksella, jolla korostetaan ruiskubetonoidun seinän kaarevia muotoja.
Led-valoa ei liene aikaisemmin käytetty kalliotiloissa tunnelma- ja tehostevalona missään päin maailmaa. Tähän mennessä hallin ratkaisuja on käynyt ihmettelemässä jo noin tuhat asiantuntijaa. Ulkomaillakin
maanalainen parvellinen pysäköintikeskus on herättänyt melkoista huomiota. Marraskuun lopussa avattavan 970-paikkaisen P-Hämpin on toteuttanut kaupungin omistama pysäköintiyhtiö, Finnpark Oy, entinen Tampereen Pysäköintitalo Oy.
maanalainen parvellinen pysäköintikeskus on herättänyt melkoista huomiota. Marraskuun lopussa avattavan 970-paikkaisen P-Hämpin on toteuttanut kaupungin omistama pysäköintiyhtiö, Finnpark Oy, entinen Tampereen Pysäköintitalo Oy.
– Toisin kuin monessa muussa kaupungissa Tampereella suuren maanalaisen hallin rakentamisesta on vallinnut suuri yksimielisyys. Vuonna 2007 rakentamisesta päätettiin valtuustossa äänin 62–2, ja työt alkoivat jo parin vuoden kuluttua, toteaa Finnparkin toimitusjohtaja Markku Hiltunen.
Hänen mukaansa pysäköintitila on osa kaupungin ja kaupan palveluketjua: ostosten tai teatteriesityksen jälkeen yhdestä korkealaatuisesta tilasta siirrytään toiseen korkealaatuiseen tilaan eikä perinteiseen parkkihalliin.
Ainutlaatuinen parviratkaisu
Pituutta lattiatasoltaan kolmenkymmenen metrin syvyyteen louhitulla putkimaisella hallilla on 650 metriä, leveyttä Hämeenkadun verran eli 30 metriä ja korkeutta kymmenen metriä. Kattona olevan kallion paksuus on 13 metriä, ja sen päällä on vielä pehmeitä maakerroksia. Matkaa maan pinnalle on kymmenkerroksisen talon verran, mutta lähimpään varauloskäytävään korkeintaan 40 metriä. Lämpötila pidetään talvisin noin 7-10 asteessa.
Lattiatason ohella hallissa on lasikaiteella varustettu parvitaso; ratkaisu korostaa tilallisuutta ja auttaa orientoitumaan. Pysäköintiruudut ovat ajoväylään nähden hiukan vinossa, joten niihin on helppo ajaa. Kamerajärjestelmä rekisteröi sisään tulevat autot ja minne ne pysäköidään. Maksupisteessä autoilija voi rekisterinumeronsa syöttämällä tarkistaa autonsa sijainnin.
P-Hämpin kokonaishinnaksi muodostuu noin 78 miljoonaa euroa. Hinnassa on mukana 14 miljoonana euroa maksanut maanalainen Noutoparkki, jotta junamatkustajat voidaan vaivattomasti tuoda ja noutaa autolla rautatieasemalta.
– Hallin takaisinmaksuaikakin on noin 60 vuotta, sitä nopeammin tätä ei pysäköintituloilla rahoiteta. Yhtiö ei saa sijoitukselle markkinakorkoa, mutta riittää, että halli maksaa itsensä takaisin, Markku Hiltunen kuittaa.
Autot vähenevät Hämeenkadulla
Tampereen keskustan liikenneverkkosuunnittelun ja Hämeenkadun kehittämistä koskevien vaihtoehtojen pohjana on vuonna 2011 valmistunut liikenteellinen visio. P-Hämppi on tähän liittyvä ensimmäinen iso ratkaisu. Autojen ohjaaminen maan alle vähentää sekä maanpäällistä pysäköintiä että pysäköintipaikkaa etsivää liikennettä, jopa niin, että maanpäällisiä pysäköintitaloja ei ehkä tulevaisuudessa lainkaan tarvita ydinkeskustassa.
– Keskustassa Tammerkosken itäpuolella parkkipaikoista on vuonna 2013 ja seuraavinakin vuosina selvästi ylitarjontaa, sillä olemassa olevia pysäköintiruutuja mittareineen ei poisteta silmänräpäyksessä, sanoo kaupunkiympäristön kehittämisestä vastaava suunnittelupäällikkö Ari Vandell.
Saneeraus ja uuden ympäristön luominen alkavat edetä katu kerrallaan. Osa pysäköintiruuduista muutetaan pyöräpysäköintiin sopiviksi. Pysäköintimaksuja kaupungissa ei ole korotettu moneen vuoteen, mutta nyt pohditaan, pitäisikö P-Hämpin vaikutusalueelle määrätä maanpäälliselle pysäköinnille korkeampi maksu kuin muualla.
Lue lisää torstaina 1.11. ilmestyvästä Kuntatekniikka-lehdestä.