Oulun kaduilla hälytysajoneuvoille palaa aina vihreä
Hälytysajoneuvojen on pystyttävä kulkemaan nopeasti ja turvallisesti ruuhkien keskelläkin. Oulussa kehitetty hälytysajoneuvojen etuusjärjestelmä liikennevaloissa on kahdeksan vuoden työn jälkeen laajassa käytössä.
Hälytysajoneuvojen on pystyttävä kulkemaan nopeasti ja turvallisesti ruuhkien keskelläkin. Oulussa kehitetty hälytysajoneuvojen etuusjärjestelmä liikennevaloissa on kahdeksan vuoden työn jälkeen laajassa käytössä.
Paloforum.net -keskustelupalstalle kerättyjen uutistietojen mukaan hälytysajonevoille sattuu vuosittain kymmenkunta onnettomuutta liikennevaloissa. Onnettomuuksilta voidaan välttyä rakentamalla hälytysajoneuvojen liikkumista sujuvoittava etuusjärjestelmä. Yhden vakavan onnettomuuden kustannuksilla on mahdollista rakentaa hälytysajoneuvoille kattava ja luotettava etuusjärjestelmä.
Vuonna 2004 Oulussa sovittiin tavoitteeksi täysin automaattinen ja kaiken kattava järjestelmä, jonka lähtökohdiksi asetettiin satelliittipaikannus ja langaton tietoliikenne. Konseptia päästiin kunnolla testaamaan kehittyneen tekniikan myötä vasta vuonna 2008, jolloin järjestelmän toteuttaminen todettiin mahdolliseksi.
Marraskuussa 2012 järjestelmä kattaa 124 liikennevaloliittymää ja 20 ajoneuvoa. Hyvien kokemusten myötä myös 40 liikennevalot ja kymmenen ajoneuvoa kattava optio on päätetty käyttää.
Järjestelmä kattaa valmistuessaan lähes kaikki Oulu-Koillismaan pelastuslaitoksen Oulun toimialueen (Oulu, Haukipudas
ja Kempele) paloautot ja ambulanssit. Oulun poliisilaitoksen ja Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kanssa on avattu keskusteluyhteys järjestelmän laajentamisesta heidän toiminnassaan käytettävään ajoneuvokalustoon.
ja Kempele) paloautot ja ambulanssit. Oulun poliisilaitoksen ja Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirin kanssa on avattu keskusteluyhteys järjestelmän laajentamisesta heidän toiminnassaan käytettävään ajoneuvokalustoon.
Kansainvälisestikin ainutlaatuinen järjestelmä
Järjestelmässä liikennevalot pakotetaan vihreäksi hälytysajoneuvon lähestyessä niitä. Nykyaikaisella tekniikalla tämä voidaan toteuttaa jokaisen risteyksen jokaiselle tulosuunnalle. Hälytysajoneuvon
paikkatietoa lähetetään palvelimelle, joka päättelee ohjaustarpeen ja toimii liikennevalokojeessa olevan ohjauslogiikan välityksellä.
paikkatietoa lähetetään palvelimelle, joka päättelee ohjaustarpeen ja toimii liikennevalokojeessa olevan ohjauslogiikan välityksellä.
Ajoneuvojen paikkatietoa lähetetään vain silloin, kun ajoneuvo on hälytysajossa – eli hälytysvalojen ollessa päällä. Ajoneuvolaite on kytketty ajoneuvon hallintalaitteisiin, joista saatavan tiedon avulla voidaan ennakoida ajoneuvon liikkeitä ja kohdistaa etuudet paremmin todelliseen tarpeeseen. Järjestelmä on kansainvälisestikin ainutlaatuinen sen ajoneuvo- ja paikkatiedon käsittelyn sekä jatkokehittämispotentiaalin johdosta.
Laajat markkinat
Varsinaisen etuusjärjestelmän hankintakustannukset ovat 215 000 euroa, josta option osuus on 40 000 euroa. Kustannukset kohdistuvat neljälle kalenterivuodelle ja toteutus kestää kolme vuotta. Järjestelmän ylläpito maksaa noin 13 000 euroa vuodessa.
Järjestelmästä on mahdollista kehittää liikennevalojen perustoiminto ja sillä on teoriassa maailmanlaajuiset markkinat, koska vastaavaa ei ole muualla käytössä. Siihen voidaan liittää kustannustehokkaasti
laaja valikoima muita toimintoja, joita ei ole liikennevalotoimittajien tarjoamissa valmiissa ohjelmistoissa.
laaja valikoima muita toimintoja, joita ei ole liikennevalotoimittajien tarjoamissa valmiissa ohjelmistoissa.
Samoja laitteita ja ohjelmistoja voi haluttaessa hyödyntää myös monissa muissa liikenteenhallinnan ja pelastustoiminnan tehtävissä. Järjestelmää onkin jo testattu alustavasti joukkoliikennekäytössä.
Lue lisää torstaina 1.11. ilmestyvästä Kuntatekniikka-lehdestä.