Tampereen keskustaan halkovan Tammerkosken yläjuoksulle on rakennettu kokonaan uusi pato, entistä ehommat patomuurit ja kauan kaivattu kevyen liikenteen silta. Rakenteet on suunniteltu
kestämään 200 vuotta.

 

– Patoturvallisuuden varmistaminen oli tärkein syy uudistamiseen, sillä 1910 ja 1920-luvuilla rakennetut patomuurit ja –rakenteet olivat monin paikoin huonossa kunnossa. Yläjuoksun käsikäyttöisten patoluukkujen sulkeminen tai avaaminen oli hankalaa ja hidasta.

 

Näin kertovat hankkeesta ja sen valvonnasta vastanneet rakennuttajainsinööri Petri Kantola Tampereen kaupungilta ja projektipäällikkö Seppo Tattari Tampereen Energiantuotanto Oy:stä. Hanke on toteutettu useassa vaiheessa noin kolmen vuoden aikana. Urakka alkaa olla viimeistelyä vaille valmis. Kansallismaisemaksi luokitellun Tammerkosken tulvakanavan juoksutuskapasiteetti kasvaa tulvauoman louhinnan ansiosta noin 30 prosentilla.
 
Koko projekti maksoi noin 15 miljoonaa euroa. Luvussa ei ole mukana vesivoimalaitosten korjauksia, jotka toteutettiin samanaikaisesti. Rakennuttaja Tampereen Energiantuotanto vastasi voimalaitoskanavien ja patorakenteiden toteuttamisesta. Hankkeen aikana työmaalla työskenteli parhaimmillaan 40 henkeä. Suunnittelusta on vastannut Pontek Oy ja pääurakoitsijana on ollut Insinööritoimisto Seppo Rantala Oy.
 
Silta padon päälle
 
Marraskuussa 2012 avattava silta on rakennettu patorakenteiden päälle ja sulautuu täysin kokonaisuuteen. Sillan keskellä kulkee kolme metriä leveä pyörätie, ja sen molemmille puolille on rakennettu 1,5 metriä levä, Kurun harmaalla graniitilla päällystetty jalkakäytävä. Silta ja koski valaistaan siistillä ja hillityllä tavalla, sillan kaiteisiin tulee led-valaistus.
 
Silta täydentää keskustan pyöräily- ja kävelyreittejä sekä yhdistää toisiinsa asuinkäyttöön muutetut Tampellan ja Finlaysonin entiset tehdasalueet. Tampellan puolella silta päätyy Aleksandra Siltasen puistoon, joka viimeistellään ensi vuonna.
 
Museovirasto valvoi
 
Museoviraston vaatimuksesta uuden muurin on sijaittava samalla paikalla ja näytettävä samalta kuin vanha muuri. Maisemallisesti oikeastaan mikään ei saanut muuttua. Purkuvaiheessa jokainen muurikivi numeroitiin.
 
– Kosken pohjalle rakennettujen anturoiden päälle valettiin uusi betoninen tukimuuri, johon irrotetut vajaat 20 000 muurikiveä kiinnitettiin yksitellen takaisin ja täsmälleen entiseen paikkaansa. Kivirivien yhteispituus on noin kymmenen kilometriä. Muuria purettaessa törmättiin Finlaysonin ja Tampellan alueiden vanhoihin kanaviin, Kantola ja Tattari selostavat.
 
Hankkeen aikana elokuussa 2011 koko Tammerkoski kuivattiin reiluksi viikoksi. Koski saadaan tyhjäksi noin puolessa tunnissa. Viikon aikana tehtiin töitä ympäri vuorokauden, jotta kaikki kuivaa koskenpohjaa vaativat valmistelevat työt saatiin tehdyksi.
 
Lue lisää torstaina 4.10. ilmestyvästä Kuntatekniikka-lehdestä.

 

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.