Jos kaikkien uusien alueiden kaavoitus tehtäisiin kuten Porvoon Skaftkärrissä, kunnat säästäisivät jopa 2 miljardia euroa vuoteen 2020 mennessä.

Energiatehokasta kaavoitusta Porvoon Skaftkärrissä on herättänyt kiinnostusta ympäri Suomea ja osoittanut, että Suomessa voidaan saada aikaan merkittäviä säästöjä, jos energiavaikutusten arviointi sisällytetään tulevaisuudessa kaikkeen kaavoitukseen.

– Jos koko Suomessa kaavoitus tehtäisiin kuten Skafkärrissä, kuntien investoinnit alueiden infrastruktuurirakentamiseen voisivat olla 170-240 miljoonaa euroa alhaisemmat vuosittain, sanoo Sitran johtaja Jukka Noponen.

Säästyvä summa vastaa noin viittä prosenttia kuntien kaikista investoinneista. 

– Liikenteen polttoaineissa säästöt vuonna 2020 olisivat 80-110 miljoonaa euroa vuodessa, eli noin 160 euroa jokaista uusille asuinalueille muuttavaa asukasta kohden, Noponen sanoo.

Laskelmat perustuvat oletukseen, että seuraavien kymmenen vuoden aikana kaikki uudisrakennusalueet kaavoitetaan energiaviisaasti. Käytännössä tämä edellyttää panostuksia muun muassa kaavoituksen ohjaukseen.

Monta tapaa olla energiatehokas

Skaftkärrin Toukovuoren alueella energiatehokkuus ja hiilijalanjäljen minimointi näkyy kaupunki­kuvassa monella tavalla. 

Liikenteen huomattava osuus energiankulutuksesta ja hiilipäästöistä johti Toukovuoressa sellaisten ratkaisujen hakemiseen, joilla parannettiin kävelyn, pyöräilyn ja joukko­liikenteen edellytyksiä.

Kerrostalot ja rivitalot on sijoitettu mahdollisimman lähelle joukkoliikenne­katua ja pikapyörätietä sekä olemassa olevaa kaupunkirakennetta. 

Alue rakennetaan tiiviisti, raken­nusmateriaaleissa suositaan puuta, rakennukset lämpiävät uusiutuvalla energialla tuotetulla kauko­lämmöllä ja ne on suunnattu niin, että aurinkoenergian talteenotto onnistuu tulevaisuudessa helposti. 

Ensimmäistä kertaa eri lämmitysmuotojen energiatehokkuustarkastelu on tehty osana kaavoitusta. Porvoo on myös muokannut rakennusvalvontaa kohti laadunohjausta, niin että rakentajat pystyvät ottamaan energiatehokkuuden huomioon rakentamisen alusta asti.

– Hanke on herättänyt kiinnostusta laajasti, ja kunnista on tullut yhteydenottoja. Voidaankin sanoa, että Skaftkärr-hankkeen ansiosta energiatehokas kaavoitus on käynnistynyt Suomessa, Noponen toteaa.

Skaftkärrin energiatehokkuuteen keskittyvä pilottihanke alkoi neljä vuotta sitten. Sitä rahoittivat Porvoon kaupunki, Sitra ja Porvoon Energia.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.