Alkuperäisen aikataulun mukaan Kehäradan tuli avautua liikenteelle vuonna 2014.

Vuonna 2009 alkanut Kehäradan rakentaminen on ylittänyt puolivälin.
Rata otetaan käyttöön heinäkuussa 2015, eli vuosi suunniteltua myöhemmin.

– Aikataulua tarkistettiin Helsinki-Vantaan lentokentän kallioperästä löytyneen jäänestoaineen eli glykolin hajoamistuotteiden aiheuttamien lisätöiden takia, kertoo Liikenneviraston ylijohtaja Kari Ruohonen.

Ensimmäiset mikrobikasvusto- ja glykolihavainnot tehtiin kesällä 2010. Glykolin hajoamistuotteet lyhentävät rakennusmateriaalien käyttöikää, joten tunnelirakenteissa on käytettävä tavanomaista kestävämpiä materiaaleja.

Ratkaisuna on kalliotunnelin sisäpuolelle rakennettava ilmatiivis kaksoistunneli noin 1 000 metrin matkalla. Lisäksi asematiloihin, pystykuiluihin ja jalankulkukäytäviin rakennetaan vastaavia eristysrakenteita. Hajoamistuotteista syntyvä hajuhaitta poistetaan alipaineistamalla kallion ja eristerakenteen välinen tila.

Muissa kohteissa Kehäradan työt etenevät alkuperäisen suunnitelman mukaan.

– Elokuussa saimme valmiiksi Kehä III:n ja Hämeenlinnan väylän välisen avorataosuuden maanrakennustyöt. Seuraava valmistuva urakka on Vantaankosken asema, jonka arvioidaan valmistuvan syyskuun aikana, kertoo Kehäradan projektipäällikkö Juha Kansonen.

Ville Miettinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.