Uusi alueellinen energianeuvonta kertoo kuluttajille asumiseen, lämmitykseen ja rakentamiseen liittyvästä energiankulutuksesta. Neuvoja saa myös kulutuksen vähentämiseksi.

Alueellisen energianeuvonnan palvelut käynnistyvät tänä keväänä.  Alkuvaiheessa alueellista neuvontaa tarjotaan 12 maakunnassa eri puolilla Suomea. Neuvontaa koordinoi Motiva ja rahoittaa työ- ja elinkeinoministeriö.

Energianeuvontaa pilotoitiin vuosina 2010–2011 TEM:n ja Sitran rahoituksella yhteensä 24 hankkeessa. Saatujen kokemusten pohjalta Motiva kehittää vuonna 2013 valmistuvaa valtakunnallista neuvontaportaalia ja käynnistää alueellisen neuvonnan tuottamisen maakuntakeskusten kanssa.

Tänä keväänä toiminta käynnistyy seuraavissa maakunnissa, yleensä maakuntakeskusten johdolla: Etelä- ja Keski-Pohjanmaa, Keski-Suomi, Kymenlaakso, Pirkanmaa, Pohjois-Karjala, Pohjois-Pohjanmaa, Päijät-Häme, Satakunta, sekä Varsinais-Suomi. Pääkaupunkiseudulla neuvontaa antaa Helsingin ympäristökeskus. Lisäksi neuvotteluja jatketaan Lapin ja Kainuun kanssa.

Maakuntakeskukset voivat tuottaa neuvontapalvelut joko itse tai tilaamalla ne yhteistyökumppanilta, kuten alueella jo toimivalta energiatoimistolta. Motiva seuraa ja arvioi neuvontapalvelujen laatua sekä tarjoaa tuki- ja koulutuspalveluja neuvontakumppaneilleen.

Työ- ja elinkeinoministeriön tavoitteena on neuvonnan alueellinen tasapuolisuus.

– Neuvontajärjestelmän ytimen muodostaa ensi vuonna valmistuva neuvontaportaali, maakunnallinen neuvonta varmistaa puolestaan alueellisen saavutettavuuden ja paikallistuntemuksen, selvittää neuvotteleva virkamies Erkki Eskola työ- ja elinkeinoministeriöstä.

Alueellista energianeuvontaa rahoitetaan tänä vuonna valtion budjettivaroista yli 400 000 eurolla. Kuntien oma rahoitusosuus on pääsääntöisesti vähintään puolet toimintasuunnitelmassa esitetystä kustannusarviosta. Sopimus on laadittu tälle vuodelle, alustavat suunnitelmat yltävät vuoteen 2016 saakka. Tavoitteena on laajentaa rahoituspohjaa tulevina vuosina Euroopan aluekehitysrahaston turvin.

– Pilotoinnin ansioista maakunnissa on valmiuksia käynnistää neuvonta nopeasti ja jatkaa palvelun kehittämistä. Palveluja tuotetaan maakunnan omista lähtökohdista, mikä vaikuttaa palveluvalikoimaan ja sen kattavuuteen eri alueilla. Valtakunnallisesti yhtenäisen neuvonnan kehittäminen jatkuu muun muassa neuvontaportaalin sekä yhteisten menetelmien osalta, Päivi Laitila Motivasta sanoo.

 
Tietoa jo nyt tarjolla

Kuluttajat voivat jo nyt saada neuvontaa useista kanavista: info- ja koulutustilaisuuksissa sekä tapahtumissa, puhelimitse ja sähköpostitse, neuvojien omista verkkopalveluista ja henkilökohtaisesti palvelupisteessä. Oman alueen palvelutarjonnan voi tarkistaa Motivan kuluttajaneuvonnan verkkosivulta (www.kuluttajienenergianeuvonta.fi) tai suoraan alueelliselta energianeuvojalta.

Neuvonnassa hyödynnetään Motivan tuottamia aineistoja ja menetelmiä. Neuvontaportaali tulee valmistuttuaan tarjoamaan keskitetyn alustan sähköisille neuvontapalveluille ja materiaaleille. Lisäksi Motiva kehittää energianeuvontaa myös valtakunnallisten neuvontajärjestöjen kanssa.

Antti Pulkkinen

Kuluttajien energianeuvonta

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.