Päätös syntyi äänin 37-30. Tampereen kaupunki ja Liikennevirasto toteuttavat hankkeen aiempaa tiiviimmässä yhteistyössä.

Rantaväylän tunnelin rakentamista koskeva lisäsopimus puhutti Tampereen kaupunginvaltuustoa neljä tuntia maanantai-iltana. Sopimuksesta myös äänestettiin.

Päätös syntyi äänin 37-30. Sopimusta kannattivat etenkin kokoomus, vihreät ja keskusta. Vastustajina olivat lähinnä vasemmistopuolueet ja perussuomalaiset.

Sopimuksen osapuolina ovat Liikennevirasto ja Tampereen kaupunki. Merkittävä muutos entiseen sopimukseen on päätös hankkeen toteuttamisesta ns. allianssimallilla.

Siinä osapuolet vastaavat toteutettavan projektin suunnittelusta ja rakentamisesta yhteisellä organisaatiolla ja jakavat projektiin liittyviä riskejä ja hyötyjä. Lisäksi osapuolet sitoutuvat kustannusarvioon, kustannusten läpinäkyvyyteen ja aikatauluihin.

Samalla kaupungin rooli muuttuu aikaisempaan sopimukseen verrattuna aktiiviseksi toimijaksi, joka on vahvasti mukana sekä hankkeen kehitys- ja toteutusvaiheessa.

Tarkennetun sopimuksen mukaan tunnelin enimmäiskustannus on 185 miljoonaa euroa, jonka ylittämiseen tarvitaan valtion osalta eduskunnan ja Tampereen kaupungin osalta kaupunginvaltuuston hyväksyntä.

Tampereen kaupungin osuus tunnelin kustannuksista on 67 prosenttia ja Liikenneviraston osuus 33 prosenttia.

Tampereen Rantaväylä on osa valtatie 12:ta. Tuleva tunneli on 2,3 kilometriä pitkä Santalahdesta Naistenlahteen ulottuva nelikaistainen maanalainen tie, jossa arvioidaan ajavan noin 30 000 autoa vuorokaudessa. Tunnelin on arvioitu valmistuvan vuosina 2017-2018.

Tunnelin valmistuminen tekee aikanaan mahdolliseksi Ranta-Tampellan alueen rakentamisen.

Antti Pulkkinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.