Logistiikkaoperaattori ja uudet ratikkalinjat helpottavat Jätkäsaaren liikennekaaosta
Operaattori huolehtii, että suuren työmaan toiminta ja liikenne sujuvat mahdollisimman häiriöttömästi. Ensi vuonna Jätkäsaareen kulkee kaksi uutta ratikkalinjaa.
Uuden 17 000 asukkaan kaupunginosan rakentaminen on tuonut alueelle melua, pölyä ja rekkaliikennettä. Jätkäsaaressa on käynnissä jo toistakymmentä rakennustyömaata ja ensi vuonna määrä kaksinkertaistuu.
Työmaiden välissä etenevät katu- ja kiskotyöt. Maantäyttöjä varten alueelle kuljetetaan päivittäin jopa 700 louhekuormaa. Samaan aikaan Länsiterminaaliin kulkee normaali matkustajaliikenne.
Rakentaminen ja liikennemyllerrys jatkuvat ainakin vuoteen 2025. Rakentamisaikaisen liikenteen helpottamiseen on kuitenkin löydetty keinoja.
Uudet ratikkareitit ovat Jätkäsaaren odotetuin liikenneparannus. Linja 8 alkaa liikennöidä Crusellinsillan yli Jätkäsaaren puolelle vuoden 2012 alussa. Erityisesti laivamatkustajia palveleva linja 9 aloittaa liikenteen
Kampista Länsisatamaan saman vuoden elokuussa.
Lisäksi Jätkäsaaren liikennettä ohjaa myös erityinen logistiikkaoperaattori. Operaattori on palkattu Helsingin kaupungin työmaille ensimmäistä kertaa.
Operaattorina toimiva Ahma insinöörit ohjaa työmaiden toimintaa ja liikennettä niin, että se sujuisi mahdollisimman häiriöttömästi. Ahmalle voi ilmoittaa rakentamisen aikaisista ongelmista.
– Jätkäsaareen on palkattu kokopäiväinen työmaavalvoja, mutta kaikkia yksityiskohtia, vaikkapa kaatuneita liikennemerkkejä, ei silti heti havaita, kertoo Olli Linnossuo Ahmalta.
Suurin haaste on sataman liikenne ruuhka-aikoina. Länsiterminaalin kautta kulkee päivittäin noin 14 000 matkustajaa, 2 200 henkilöautoa ja 400 rekkaa. Arkisin satamaan saapuu ja sieltä lähtee kahdeksan laivavuoroa.
Iltapäiväruuhkan aikaan kello 16-17 satamaan saapuu kaksi suurta risteilylaivaa, joista toinen myös lähtee tunnin sisällä. Pahimmillaan satamasta Mechelininkadulle on joutunut jonottamaan puolitoista tuntia.
Sataman, varustamoiden ja kaupunkisuunnitteluviraston edustajat ovatkin perustaneet yhteistyöryhmän etsimään ratkaisuja. Keskusteluun on noussut lisäkaistan rakentaminen Tyynenmerenkadulle helpottamaan liikenteen purkua satamasta.
Lisäksi työmaita on ohjeistettu järjestämään kuljetukset ruuhkahuippujen ulkopuolisiin aikoihin.
Antti Pulkkinen
Uutta Helsinkiä: Jätkäsaaren liikennepalapeli kootaan yhteistyöllä