Porin Mäntyluodon Kallonlahden uusi 12 metrin satamaväylä ja laituri vihittiin käyttöön torstaina.

Yhä suuremmat alukset voivat nyt vierailla satamassa. Pari metriä syvemmästä väylästä on hyötyä koko Suomen teollisuudelle.
 
– Isoilla aluksilla pystytään kuljettamaan huomattavasti enemmän tavaraa. Näin ollen merikuljetuksien rahdeissa saavutetaan noin 20-40 prosentin säästöt, kertoo Porin apulaiskaupunginjohtaja Kari Hannus.
 
Suuremmissa laivoissa myös pakokaasupäästöt rahtitonnia kohti ovat pienemmät.

Ympäristönäkökohdat on otettu huomioon myös satama-alueella. Satamaan on rakennettu nykyvaatimukset täyttävä viemäröintijärjestelmä. Lisäksi satamassa on laivojen jätevesien vastaanottolaitteisto.

Hyötyä Porin telakkateollisuudelle

Uusi väylä mahdollistaa myös suorat valtamerikuljetukset ilman välilastausta Euroopan satamissa.

– Tehdyt investoinnit edesauttavat erityisesti konttiliikenteen kehittämistä ja entistä suurempia projekti- ja sahatavaralaivauksia, muistuttaa Hannus.

Apulaiskaupunginjohtajan mukaan satamainvestoinnista hyötyy myös Porin telakkateollisuus. Mäntyluodossa toimiva Technip Offshore Finland voi nyt rakentaa esimerkiksi entistä suurempia SPAR-lautan runkoja.

Yli 30 miljoonan euron investointi

Väylä- ja laituritöiden yhteydessä sataman kenttätilaa on laajennettu noin 12 hehtaarilla. Näin ollen satamia usein vaivaama tilapula ei ole kasvun este Mäntyluodossa.
 
Satamaan on hankittu myös 140 tonnin mobiilinosturi. Hannuksen mielestä Porin satama onkin nyt Pohjanlahden monipuolisin satama.

Satamauudistuksen kustannukset ovat yli 30 miljoonaa euroa, josta Porin kaupungin osuus on noin 22 miljoonaa euroa. Valtion 9 miljoonan euron rahoitusosuus oli osa elvytyspakettia, jolla pyrittiin helpottamaan laman vaikutuksia.

Antti Pulkkinen

Porin kaupungin tiedote

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.