NASTA-tutkimusohjelmassa selvitetään nasta- ja kitkarenkaiden käytön vaikutuksia Helsingin ilmanlaatuun, liikenneturvallisuuteen sekä katujen hoitoon.

Tutkimustulosten perusteella viranomaiset pohtivat, ovatko suositukset, rajoitukset tai muut toimenpiteet talvirenkaiden käytön muuttamiseksi Helsingin kantakaupungissa tarpeen.

Ohjelmassa tutkitaan muun muassa seuraavaa:

– Miten nastarenkaiden käytön rajoitukset ovat vaikuttaneet Norjassa ja Ruotsissa?
– Mitä talvirenkaista näkyy kolaritilastoissa ja mikä on erilaisten talvirenkaiden vaikutus autoilijoiden ajokäyttäytymiseen ja ajokokemukseen?
– Näkyykö keväinen katupöly sairaaloiden ja poliklinikoiden tilastoissa? Kuinka suuri osa ulkoilmassa olevista hiukkasista on nastarenkaiden aiheuttamaa?
– Paljonko nastarenkaat kuluttavat tienpintaa? Miten kitkarenkaat kiillottavat ja nastarenkaat karhentavat jäistä tienpintaa?
– Mihin helsinkiläisillä talvirenkailla ajetaan ja mistä Helsinkiin ajetaan talvirenkailla?

Tutkimusohjelman taustalla on muun muassa Helsingin ilmansuojelun toimintaohjelma 2008–2016, jossa tähdätään ilmanlaadun parantamiseen esimerkiksi katupölyä vähentämällä.

Helsingin kantakaupungissa oli vuoden 2011 kevättalvella kitkarenkaiden osuus talvirenkaista selvästi suurempi kuin Uudellamaalla, muusta Suomesta puhumattakaan.

NASTA-tutkimusohjelmassa 12 suomalaista yliopistoa ja muuta tutkimustahoa tutkivat talvirengaskysymyksiä 13 tutkimus- ja selvitysprojektissa. Projekteissa sovelletaan paitsi liikenne-, tie- ja autotekniikkaa sekä luonnon- ja terveystiedettä, myös käyttäytymis- ja sosiaalitieteitä. Ohjelmaa rahoittaa kahdeksan viranomaistahoa lähes 400 000 eurolla.

Kaikki tulokset ovat julkisia. Ohjelman tuloksia julkaistaan osin väliraportissa vuoden 2012 maaliskuussa ja pääosin loppuraportissa vuoden 2013 maaliskuussa. Joitain erillisiä tutkimusraportteja julkaistaan tuoreeltaan osoitteessa www.NASTA-tutkimusohjelma.fi.

Antti Pulkkinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.