Asiakkaat kiittelevät muun muassa informaation saatavuutta ja hyvää hinta-laatusuhdetta. Rankka talvi kolautti kuitenkin joukkoliikenteen luotettavuutta.

 
Tulos käy ilmi kansainvälisestä BEST-tutkimuksesta, jossa selvitettiin asukkaiden tyytyväisyyttä joukkoliikenteeseen.
 
Helsingin seudulla 78 prosenttia kyselyyn vastanneista on tyytyväisiä alueen joukkoliikennepalveluihin. Toiseksi sijoittui Geneve (75 prosenttia) ja kolmanneksi Tukholma (72). Tutkimukseen osallistuivat tänä vuonna lisäksi Oslo ja Kööpenhamina.
 
Joukkoliikenteen tarjonta koetaan Helsingin seudulla paremmaksi kuin kilpailijakaupungeissa. Meillä tarjonta tyydyttää 71 prosenttia vastaajista, muualla keskimäärin 62 prosenttia.
 
HSL:n käyttäjissä on myös selvästi enemmän niitä, jotka kokevat saavansa joukkoliikenteessä rahoilleen vastinetta. Tämän arvellaan johtuvan siitä, että polttoaineiden hinnat ovat nousseet, mutta joukkoliikenteen lippuhintojen korotukset ovat olleet maltillisia.
 
Kiitosta HSL kerää myös hyvästä tiedottamisesta. Tiedotus parani vastaajien mielestä erityisesti pysäkeillä ja asemilla, mihin lienee syynä kevyiden digitaalisten aikataulunäyttöjen lisääminen bussipysäkeille sekä poikkeustilanteista kertovat kuulutukset ja reaaliaikaiset infonäytöt juna-asemilla.
 
Muita heikommin Helsingin seutu sijoittuu kuitenkin henkilöstön palvelualttiutta koskevissa kysymyksissä. Henkilökunnan neuvontakykyyn ja ystävällisyyteen tyytyväisiä oli muissa kaupungeissa selvästi enemmän.
 
Myös joukkoliikenteen luotettavuus on vastaajien mielestä heikentynyt viime vuodesta. Silti tulos on BEST-joukon toiseksi paras Geneven jälkeen. Luotettavuuden heikkenemisen syyksi HSL arvelee ankaraa talvea ja sen aiheuttamia liikenneongelmia.
 
Antti Pulkkinen
 

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.