Joukkoliikenne: Helsinkiin tulossa kolme uutta pikaraitiotietä – lähtölaukaus myös Vihdintien kiistellylle kaupunkibulevardille?
Kalasatamasta Pasilaan -raitiotie toteutettiin vastuullisesti. Hanke voitti BREEAM Infrastructure -ympäristöluokituksen. (Kuva Destia Oy)
Destian, WSP:n ja Proxionin (osa WSP:tä) muodostama tarjoajaryhmittymä on voittanut kilpailutuksen Helsingin kaupunkikehityksen ja raitioteiden ohjelmakokonaisuuden suunnittelusta ja rakentamisesta. Kokonaisuuteen kuuluvat Länsiratikat, Viikin-Malmin pikaraitiotie ja Länsisataman pikaraitiotie.
Destian tiedotteen mukaan koko ohjelman toteutus jaetaan kahden allianssiryhmittymän kesken. Destia ja WSP sijoittuivat kilpailutuksessa ensimmäiseksi. Sopimus allekirjoitetaan lähiviikkoina.
Ensimmäisenä työn alle otetaan Länsiratikat-projekti, joka sisältää Vihdintien pikaraitiotien, läntisen kantakaupungin uudet raitiotiet Fredrikinkadulla ja Topeliuksenkadulla sekä näihin liittyviä katuinvestointeja. Projektin kehitysvaihe alkaa alkuvuodesta 2025, ja tavoitteena on rakentamisen käynnistäminen vuonna 2026.
– Raitiotiet tuovat kaupunkeihin merkittäviä määriä investointeja ja ovat tärkeä keino vähentää liikenteen päästöjä. Pyrimme kehittämään rahaa ja ympäristöä säästäviä ratkaisuja, sanoo Destian toimitusjohtaja Tero Kiviniemi.
– Koko ohjelman visio on toteuttaa maailman parasta ja vastuullisinta kaupunkikehitystä. Rata ja raitiotiet sekä vihreä siirtymä ovat meille strategisia teemoja, sanoo WSP Finlandin toimitusjohtaja Harri Yli-Villamo.
Vahvalla kumppanuudella varmistetaan allianssin menestys
Allianssimallissa hankkeen osapuolet, joihin myös tilaajat kuuluvat, kantavat yhdessä vastuun suunnittelusta ja rakentamisesta. Destia ja WSP ovat tehneet jo aiemmin yhteistyötä muun muassa Kalasatamasta Pasilaan -raitiotieallianssissa, joten yhteistyö sujui jo tarjousvaiheessa jouhevasti. Yritykset tuovat Helsingin raitiotieohjelmaan monipuolista huippuosaamista ja testattua johtamiskyvykkyyttä vastuullisuutta unohtamatta.
– Allianssissa meillä on yhteiset tavoitteet ja kehitämme yhdessä osaamistamme. Malli auttaa myös kustannusten ja riskien hallinnassa ja tuo joustavuutta, sanoo projektijohtaja Janne Korkalainen Destiasta.
– Tällainen kaupunkikehityshanke tarjoaa mahdollisuuden kehittää koko alaa. Meiltä vaaditaan innovatiivista yhteistyötä, sanoo suunnittelujohtaja Jussi Borgenström WSP Finlandilta.
Kaupunkiympäristön vastuullista kehittämistä
Raitioteiden ohjelman visio liittyy raitiotierakentamisen lisäksi myös laajemmin kaupunkikehitykseen. Pikaraitioteiden varsille tullaan rakentamaan uusia koteja tuhansille helsinkiläisille. Raitioteiden ja katujen ohella hankkeet tuovat mukanaan myös laadukasta kävely- ja pyöräliikenneympäristöä.
Ilmastomuutoksen vaikutukset tullaan ottamaan huomioon kaikissa rakentamisen ratkaisuissa ja hankinnoissa. Destia ja WSP tuovat hankkeeseen vahvaa osaamista ja parhaita oppeja negatiivisten ympäristövaikutusten minimoinnista.