Joukkoliikenne: Vantaan ratikkahanke liikkeellä – MAL-sopimus hyväksytty, suunnittelu alkaa
Havainnekuva Vantaan ratikasta Heporinteellä. (Kuva: Vantaan kaupunki)
Vantaan kaupunginvaltuusto hyväksyi Helsingin seudun ja valtion välisen maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimuksen vuosille 2024–2035 kokouksessaan 21.10.2024. Vantaan kaupungin keskeisenä tavoitteena MAL-sopimusneuvotteluissa oli valtion rahoituksen varmistaminen Vantaan ratikan rakentamiselle, Vantaan kaupunki tiedottaa.
Käytännössä päätös merkitsee Vantaan ratikka-allianssien siirtyvän nyt kehitysvaiheeseen. Sen aikana ratikan rakentajat ja suunnittelijat viimeistelevät suunnitelmia ja valmistautuvat aloittamaan rakentamisen vuonna 2025.
− Ratikka on Vantaan suurin investointi kautta aikojen, ja Vantaasta on tulossa Suomen neljäs ratikkakaupunki. Pidemmällä aikavälillä ratikka tuo kaupunkiin 30 000 uutta työpaikkaa ja 60 000 asukasta. Tavoitteemme aloittaa rakentaminen vuonna 2025 on jälleen yhtä askelta lähempänä, iloitsee kaupunginjohtaja Pekka Timonen.
− Ratikka on investointi, joka tuo Vantaalle tuloja ja elinvoimaa tulevina vuosina. Samalla se on tärkeä myös koko pääkaupunkiseudulle, sillä Vantaan ratikka on MAL-sopimuksessa pääkaupunkiseudun kärkihanke, Timonen toteaa.
Maanvaihto vapauttaa alueita asuinrakentamiselle
Ratikan arvioidut, valtionavustuskelpoiset kokonaiskustannukset, ovat 594 miljoonaa euroa. Valtio rahoittaa Vantaan ratikan rakentamiskustannuksista 30 prosenttia, joka on valtuuston edellytys ratikan rakentamiselle. Valtion rahoitusosuus koostuu suorasta valtion rahoituksesta sekä valtion maanluovutuksesta Vantaalle.
Valtio sitoutuu sopimuksessa Vantaan ratikan osalta 144,1 miljoonan euron suoraan rahoitusosuuteen. Jäljelle jäävä rahoitusosuus katetaan valtion omistamien maa-alueiden luovutuksella Vantaan kaupungille. Kyseessä ovat nykyisen Santaradan alue sekä Hakkilan sepelinkuormausalue. Vantaalle luovutettavien alueiden pinta-ala on yhteensä noin 14,5 hehtaaria.
Valtion luovuttaman maan nykyarvo sekä kaupungin että kaupungin teettämän ulkopuolisen arvion mukaan on noin 4,5–5 miljoonaa euroa. Kaupungin ja ulkopuolisen arvioijan varovaisen arvion mukaan luovutettavien alueiden rakentamismahdollisuuksien nykyarvo on n. 35 miljoonaa euroa nykyisen yleiskaavan mukaisella maankäytöllä.
Investointi ratikkaan maksaa itsensä takaisin
MAL-sopimuksen pidemmän aikavälin tavoitteena on aikaansaada Vantaalle 2 720 uutta asuntoa vuodessa.
Ratikan investoinnin arvioidaan tuovan muun muassa merkittäviä maanmyynti- ja vuokraustuloja, joiden arvioidaan kattavan rakentamiskustannukset pitkällä aikavälillä. Lisäksi ratikasta saadaan uusien asukkaiden ja työpaikkojen tuomia verotuloja, joita käytetään kasvavan kaupungin palveluihin.
Uusien asukkaiden ja työpaikkojen myötä saatavien verotulojen arvioidaan kattavan niistä aiheutuvat kasvavat palvelumenot.
Mellunmäestä lentoasemalle
Vantaan ratikka on 19 kilometrin pituinen poikittainen raideyhteys, joka kulkee Helsingin puolelta Mellunmäen metroasemalta ja etenee Hakunilan, Tikkurilan ja Aviapoliksen kautta lentoasemalle. Reitti mukailee Vantaan käytetyintä runkobussilinjaa 570, ja ratikkareitti rakennetaan pääosin olemassa olevalle katuverkolle.
Kiskojen lisäksi ratikkahankkeen yhteydessä uusitaan katualueita kokonaisuudessaan. Tämä käsittää katurakenteet, ajokaistat sekä kävely- ja pyöräväylät. Samalla tehdään maanalaisten vesihuollon ja muiden putki- ja kaapelilinjojen perusparannusta. Vantaan katujen ja kuntatekniikan korjausvelka pienenee merkittävästi ratikkahankkeen myötä.
Ratikka on Vantaalle merkittävä kaupunkikehityshanke, sillä se tuo kaupungin itäiset osat raideliikenteen piiriin ja sujuvoittaa reitin varren kaupunkikeskusten sisäistä liikkumista ja tukee niiden täydennysrakentamista. Reitin varrelle tavoitellaan 60 000 uutta asukasta ja 30 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2050 mennessä.
Itäosan suunnittelu käynnistyi
Vantaan kaupunki on käynnistänyt Vantaan raitiotien suunnitteluhankkeen perustamalla kehitysvaiheen allianssisopimuksen. Sopimus koskee raitiotien itäosaa Tikkurilan ja Mellunmäen välillä.
Kehitysvaiheen allianssisopimuksen allekirjoittivat 23.10. tilaajat, rakentajat ja suunnittelijat. Suunnittelijoiksi on valittu AFRY Finland Oy:n, WSP Finland Oy:n ja Sweco Finland Oy:n muodostama yritysryhmittymä. Rakentajia ovat GRK Suomi Oy ja Kreate Oy.
Ratikan liikennöinnin on määrä alkaa vuonna 2029.