Raitiovaunu on tehokas liikenneväline suurten matkustajamäärien kuljettamiseen. (Kuva: KL-Kustannuksen arkisto)

Raitiotiet ovat paljon enemmän kuin vain liikennemuoto muiden joukossa. Niiden rakentamisella kyetään vaikuttamaan liikennejärjestelmään, yhdyskuntarakenteeseen ja kaupunkikehitykseen, kertoo Destian tuore katsaus.

Raidehankkeet tuovat kaupunkeihin merkittäviä määriä investointeja, mikä on havaittu esimerkiksi Tampereella ja Norjan Bergenissä. Destian tuore green paper -julkaisu käy läpi raidehankkeiden trendejä Euroopassa ja tarjoaa ajateltavaa kotimaan kaupunkipäättäjille.

Suomessa koetaan parhaillaan raitioteiden uutta tulemista samaan tapaan kuin Keski-Euroopassa. Moderneja pikaraitioteitä suunnitellaan parhaillaan pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun. Espoosta tulee lokakuussa Euroopan tuorein raitiotiekaupunki Raide-Jokerin eli pikaraitiolinja 15:n liikenteen aloittamisen myötä.

Raitiovaunujen suuri kapasiteetti soveltuu erinomaisesti rajalliseen kaupunkitilaan. Kävelyn ja pyöräilyn kanssa ne muodostavat ympäristön ja tilankäytön kannalta suotuisan yhdistelmän. Sekä Suomessa että ulkomailla on selkeää näyttöä kiinteistöjen arvon noususta raitioteiden varrella.

Hyvänä esimerkkinä käy Tampere, missä raitiotien rakentamispäätös tehtiin vuonna 2016. Jo vuoteen 2021 mennessä raitiotien reitille oli rakennettu lähes puolet siitä asuinrakentamisesta, jonka oli oletettu tapahtuvan vuoteen 2040 mennessä. Toimitilaa on puolestaan rakennettu jo enemmän kuin 25 vuodessa oletettiin rakennettavan.

Myös Norjan Bergenissä kaupunkikehityshankkeena pidetty Bybanen on toiminut magneettina investoinneille – yksi kruunu raitiotiehen on tuottanut 10–12 kruunua investointeina raidekäytävän maankäyttöön.

Kauppakeskittymät ja toimiva joukkoliikenne tukevat toisiaan

Kaupungit elävät ihmisistä, ja suurilla ihmismäärillä on ratkaiseva vaikutus kaupunkikeskustojen elinvoimaisuuteen sekä kaupan ja muiden palvelujen asiakasmääriin. Kauppakeskittymät ja joukkoliikenne jakavatkin yhteisen intressin eikä ole sattumaa, että suuret kaupalliset keskittymät muodostuvat raideyhteyden varteen tai toisinpäin.

Kun matkaketju muodostuu jalankulusta tai pyöräilystä yhdistettynä joukkoliikennematkaan, saadaan aikaan kestävä matkaketju. Raitiovaunu on tehokas liikenneväline suurten matkustajamäärien kuljettamiseen ja sen avulla rajallinen katutila kykenee tehokkaasti välittämään suuren määrän ihmisiä kaupunkiin.

Vaikka henkilöautolla on oma roolinsa ja käyttötarkoituksensa liikennejärjestelmässä, sillä saadaan kaupunkiin kaikkein pienin määrä ihmisiä samassa ajassa. Tässä on yksi peruste kaupan ja talouden kannalta siirtyä etenkin keskusta-alueilla henkilöauton sijasta suosimaan joukkoliikennettä sekä kävelyä ja pyöräilyä.

Lue lisää Destian green paperistä ”Raitiotiet kaupunkikehityksen instrumenttina”, joka on saatavilla Destian verkkosivuilta.

 

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *