Vihti perustamassa raiderahastoa vauhdittamaan Turun tunnin junaa
Vihti on sitoutunut Turun tunnin junan hankkeen edistämiseen 3,74 miljoonalla eurolla. (Kuva: Ville Miettinen)
Vihti aikoo perustaa raiderahaston kehittämään alueen raideliikennettä. Vihdin kunnanhallitus päätti 1.3. esittää valtuustolle raiderahaston perustamista. Kunnanvaltuusto päättää asiasta 29.3.2021. Vihdin valtuusto on jo alustavasti hyväksynyt raidehanketta edistävän rahaston tai vaihtoehtoisesti investointivarauksen tekemisen.
Raiderahaston avulla on tarkoitus vauhdittaa Turun tunnin junan rakennushanketta ja edistää raidehankkeeseen liittyviä kehittämisinvestointeja. Raiderahastoa kartutetaan ainoastaan kunnan tilikauden positiivisesta tuloksesta.
– Tämä on Vihdille merkittävä strateginen askel eteenpäin, sillä raiderahaston avulla voimme turvata alueen raideyhteyksien pitkäjänteistä kehitystyötä, sanoo Vihdin kunnanjohtaja Erkki Eerola kunnan verkkosivuilla.
Perustettavan raiderahaston sääntöjen mukaan kunnanvaltuusto hyväksyy kunnan vuotuisen tilinpäätöksen yhteydessä rahaston kartuttamisen tilikauden tuloksesta. Esityksen asiasta tekee kunnanhallitus. Rahaston varat sisältyvät kunnan yleiseen rahoitusomaisuuteen, eikä niille lasketa korkoa. Ensimmäinen rahastosiirto tehdään vuoden 2020 tilikauden tuloksesta.
Tunnin junasta on tarkoitus tulla uusi nopea junayhteys Turun ja Helsingin välillä. Sitä varten rakennetaan uusi junarata, joka on noin 40 kilometriä nykyistä Rantarataa lyhyempi. Moottoritien linjausta noudattaessaan uusi rata kulkee eteläisen Vihdin poikki. Matka-aika Helsingin ja Vihdin välillä olisi IC-junalla noin 35 minuuttia ja lähiliikenteen junilla noin 41 minuuttia.
Tunnin junan totteuttamista varten perustettavan Turun Tunnin Juna Oy:n perustamisasiakirjat allekirjoitettiin joulukuussa 2020. Valtio omistaa yhtiöstä 51 prosenttia. Vihti on yksi hankkeessa mukana olevista kunnista, muut osakkaat ovat Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja ja Kirkkonummi.
Vihti on sitoutunut Turun tunnin junan hankkeen edistämiseen 3,74 miljoonalla eurolla.
– Raiderahasto mahdollistaa jatkossa myös esimerkiksi maanhankinnan ja kunnallistekniikan investointeja raideyhteyden toteuttamiseksi, Eerola sanoo.
”Tunnin junat” ovat kaukaista futuuria. Niihin ei kannattaisi verorahoja tässä tilanteessa yhdenkään kunnan hukata. Vihti voisi pohtia henkilöliikenteen palauttamista jo olemassa olevalle Hyvinkää-Karjaa radalleen, vaikka se ei suoraan pääkaupunkiin suuntaakaan. Turkuun kuitenkin tulisi Karjaan vaihdon kautta junaliikenteen hyvä mahdollisuus!
Suomessa ei ole varoja yhteenkään uuteen rataan tai raidepariinkaan, järkevintä on saada olemassa oleva rataverkosto kaikilta osin kuntoon ja kovaan käyttöön!