Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelua varten perustetaan kaksi osakeyhtiötä – "yksi itsenäisen Suomen merkittävimpiä infrastruktuurihankkeita"
Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelua varten perustetaan kaksi osakeyhtiötä: Suomi-rata Oy ja Turun Tunnin Juna Oy. Yhtiöiden perustamista koskevat asiakirjat on nyt allekirjoitettu.
Suomen valtion osuus kummassakin yhtiössä on 51 prosenttia. Lisäksi hankeyhtiöissä on mukana kaiken kaikkiaan 26 kaupunkia ja kuntaa sekä Finavia.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka on tyytyväinen siihen, että raidehankkeiden suunnittelussa päästään nyt alkuun.
– Yhtiöiden perustaminen on tärkeä etappi pyrkimyksessämme edistää kahta suurta raidehanketta ja saada täydet EU-tuet. Raideliikenteeseen investoiminen on välttämätöntä, kun siirrymme kohti kestävää liikkumista, Harakka sanoo.
Seuraavaksi yhtiöiden osakkaat maksavat osakkeista merkintähinnat, jonka jälkeen yhtiöiden perustamisesta tehdään ilmoitus kaupparekisteriin. Osakeyhtiöt on virallisesti perustettu, kun ne on rekisteröity kaupparekisteriin. Perustamisen jälkeen yhtiöt organisoituvat ja käynnistävät toimintansa.
Suomi-rata Oy
Suomi-rata Oy:n tehtävänä on Helsingin ja Tampereen väliseen, Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta kulkevaan raideyhteyteen liittyvä raideliikenneinfrastruktuurin suunnittelu rakentamisvalmiuteen asti.
Suomen valtion lisäksi osakkaina yhtiössä ovat Finavia Oyj, Helsinki, Tampere, Vantaa, Hämeenlinna, Janakkala, Riihimäki, Lahti, Akaa, Jyväskylä, Oulu, Pori, Seinäjoki, Vaasa, Kangasala, Nokia, Orivesi, Pirkkala, Ylöjärvi, Kokkola ja Parkano.
Yhtiön hallitukseen kuuluu yhdeksän jäsentä. Hallituksen puheenjohtajana toimii filosofian maisteri Kari Savolainen. Hän on Steveco Oy:n hallituksen puheenjohtaja, Arctia Oy:n hallituksen jäsen ja Backstaff Oy:n hallituksen varapuheenjohtaja. Savolainen on toiminut aiemmin Finavia Oyj:n toimitusjohtajana.
– Suomi-rata on yksi itsenäisen Suomen merkittävimpiä infrastruktuurihankkeita ja on hienoa ja kiinnostavaa olla mukana selvittämässä hankkeen edellytyksiä. Tehokkaat pääkaupunkiseudulta pohjoiseen suuntautuvat logistiset yhteydet ovat niin henkilöliikenteen kuin rahdin osalta elintärkeitä Suomen kilpailukyvylle, Savolainen sanoo.
– Saavuttavuuden kannalta merkittävää on myös se, että Suomi-rata mahdollistaa rautatieliikenteen ja lentoliikenteen integroinnin tehokkaiksi matkaketjuiksi, hän lisää.
Yhtiön varapuheenjohtajana toimii oikeustieteiden tohtori, oikeusministeriön kansliapäällikkö Pekka Timonen. Hallituksen muut jäsenet ovat Minna Korkeaoja, Leena Vainiomäki, Otto Lehtipuu, Katja Siberg, Reetta Putkonen, Juha Yli-Rajala ja Hannu Penttilä.
Turun Tunnin Juna Oy
Turun Tunnin Juna Oy:n tehtävänä on suunnitella raideliikenneinfrastruktuuri Helsinki–Turku-välille aina rakentamisvaiheeseen asti. Tavoitteena on nopea, tunnin junayhteys.
Suomen valtion lisäksi osakkaina yhtiössä ovat Turku, Espoo, Helsinki, Salo, Lohja, Vihti ja Kirkkonummi. Yhtiön hallitukseen kuuluu 13 jäsentä.
Hallituksen puheenjohtajana toimii diplomi-insinööri, MBA Minna Forsström. Hän on Algol Technics Oy:n hallituksen jäsen. Aiemmin Forsström on toiminut muun muassa projektijohtajana Fennovoima Oy:ssä.
– Pidän tätä ratahanketta tärkeänä, ja on hienoa päästä mukaan rakentamaan edellytyksiä pitkälle tulevaisuuteen. Turun tunnin juna on suurhanke, joka on aidosti ilmastoteko ja luo kestävää perustaa suomalaiselle hyvinvoinnille, Forsström sanoo.
Yhtiön varapuheenjohtajana toimii kauppatieteiden maisteri, Metso Outotec Oyj:n talousjohtaja Eeva-Liisa Virkkunen. Hän on myös Sotkamo Silver AB:n hallituksen puheenjohtaja. Hallituksen muut jäsenet ovat Arja Koski, Sami Kurunsaari, Aki Markkola, Päivi Hakala, Pia Björk, Richard Manninen, Erkki Eerola, Mika Mannervesi, Jarkko Virtanen, Olli Isotalo ja Mika Sivula.
Kaupungit tyytyväisiä hankkeiden etenemiseen
Espoon, Helsingin, Tampereen, Turun ja Vantaan kaupunginjohtajat ovat mielissään raidehankkeiden etenemisestä. He nostavat esiin muun muassa uusien raideyhteyksien edut Suomen taloudelle, ilmastolle ja kaupunkikehitykselle.
– On hyvä, että hankeyhtiöt pääsevät nyt etenemään koko Suomea hyödyttävien nopeiden raideyhteyksien suunnittelussa. Niin Helsingin kuin muidenkin kaupunkien rahalliset panokset yhtiöiden perustamiseksi ovat erittäin merkittäviä. Suomi-rata ja siihen sisältyvä Lentorata toisivat toteutuessaan kasvua koko maahan, loisivat elinkeinoelämälle uusia mahdollisuuksia ja parantaisivat maamme kansainvälistä saavutettavuutta, sanoo Helsingin pormestari Jan Vapaavuori.
– Suomi-rata-hankeyhtiö auttaa vauhdittamaan raideyhteyden lisäraiteiden rakentamista Tampereen ja Helsingin välillä sekä näin mahdollistaa matka-ajan lyhentämisen yhteen tuntiin. Hankeyhtiö avaa mahdollisuuden tehdä merkittäviä rautatieinfrainvestointeja, jotka ovat vaikuttava keino elvyttää taloutta ja tukea positiivista työllisyyskehitystä. Rautatieinfrainvestointien kautta tuetaan myös keskeisellä tavalla vihreää siirtymää ja kestävää kehitystä. Nykyisen pääradan peruskorjauksesta on kaiken tämän ohella muistettava pitää kiinni, toteaa Tampereen pormestari Lauri Lyly.
– Hienoa, että hanke etenee. Aviapoliksen ja lentoaseman ympäristön kehittyminen on paitsi Vantaalle myös koko Suomelle merkittävä asia. Suomi-rata on vireillä olevista ratahankkeista se, joka kasvattaa koko Suomen kilpailukykyä ja kansainvälistä saavutettavuutta eniten, sanoo Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen.
– Turun tunnin junan viimeinen suunnittelutyö on vielä mittava urakka. Sekä Turun että Espoon päässä Tunnin junan osahankkeiden rakentamisen käynnistämisestä on jo sovittu. Odotamme, että hankeyhtiö pystyy toteuttamaan suunnittelun ripeästi, jotta pääsemme myös oikoradan ja Turku–Salo-kaksoisraiteen toteutukseen, toteaa Turun kaupunginjohtaja Minna Arve.
– Turun tunnin junan ensimmäinen vaihe on Espoon kaupunkirata, joka on tärkeä osa Helsingin seudun ja Länsi-Uudenmaan työssäkäyntialueen kehittämistä. Se parantaa uudistuvan Espoon keskuksen, Keran ja kasvavan Leppävaaran liikenneyhteyksiä ja edistää päästötöntä liikkumista ja kestävää kaupunkikehitystä koko Espoossa, sanoo Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä.
Molemmat ”tunnin junien” radat ovat kannattamattomia ja veronmaksajien suurta rahantuhlausta. Raideliikenteen pullonkaulat voitaisiin poistaa hyvin nopeasti ja murto-osalla ”tunnin junien” uusinvestoinneista kunnostamalla maamme koko olemassaoleva rataverkosto ja erityisesti n. vähäliikenteiset ja nyt suljetutkin radat kovaan käyttöön poistamaan raskaasta tavaraliikenteestä johtuvat raideliikenteen pullonkaulat.
Raskas ja hidas tavaraliikenne voisi kulkea mielekkäästi tuolloin vaihtoehtoisia ratareittejä ja nopealla henkilöliikenteelle tulisi heti tuplasti vapaata ratakapasiteettia!
Nyt rahoja käydään haaskaamaan sellaisten ratojen suunnitteluun, mitkä radat eivät tule koskaan toteutumaan tai ei ainakaan vuosikymmeniin. Koska rahaa ei ole niiden maanlunastuksiin ja rakentamisiin eikä nyt ole edes kalustoakaan.