Kotka ei luovuta: valtuusto myönsi lisärahoituksen itäisen rantaradan hankeyhtiölle
Itäistä raideyhteyttä Helsingin ja Joensuun välillä halutaan kehittää ja nopeuttaa. Vaihtoehtoina ovat Lahden ja Heinolan kautta kulkeva reitti, Porvoon ja Kouvolan kautta kulkeva reitti ja Porvoon ja Kotkan kautta kulkeva reitti. Päätöstä odotetaan myöhemmin tänä vuonna. (Kuva: Ville Miettinen)
Kotkan kaupunginvaltuusto päätti keskiviikkona, että kaupunki lisää osuuttaan Itäisen rantaradan suunnitteluhankeyhtiössä 16,3 miljoonalla eurolla.
Näin koko Itäisen rantaradan suunnitteluhankeyhtiön rahoituksesta on päätökset, kun huomioidaan myös muiden kuntien rahoituspäätökset, Kotkan kaupungin tiedotteessa todetaan.
Tarve uudelle rahoituspäätökselle syntyi, kun liikenne ja viestintäministeriö tiedotti syyskuun lopussa, että itäisen raideyhteyden suunnan hankeyhtiöneuvotteluita jatketaan Porvoo-Kouvola-linjauksen pohjalta.
Lopullista päätöstä asiasta ei ole tehty, ja ministeriön ilmoitus on herättänyt voimakasta arvostelua Kotkan lisäksi Lahdessa herättänyt voimakasta arvostelua Kotkan lisäksi Lahdessa. Asian valmistelua on ollut erikoista ja puutteellista arvostelijoiden mukaan.
Kotka on jo aiemmin päättänyt rahoittaa hankeyhtiötä 21,4 miljoonalla eurolla ja vakuuttanut liikenne- ja viestintäministeriölle, että koko tarvittava rahoitus on olemassa. Kotkan rahoituspäätöksen ehtona on edelleen se, että ratalinjausta suunnitellaan elinkeinoelämää ja henkilöliikennettä palvelevana sekaliikenneratana Helsingistä Porvoon ja Kotkan kautta itään.