Tampereen Ratikan mallikappale maketti vieraili kaupungissa viime keväänä. Ensi keväänä koeajoon saadaan liikkuva prototyyppi. (Kuva: Laura Vanzo, Visit Tampere Oy)

Tampereella päästään loppukeväästä 2020 tositoimiin, kun Ratikan prototyyppi saapuu koeajoihin. Täysin uusien raitiovaunujen valmistaminen on laaja prosessi, jossa on paljon muuttujia.

Ennen Tampereelle saapumista protovaunua testataan perusteellisesti Transtechin tehtaalla Otanmäellä. Protovaunun tehdastesteissä käydään erillisesti läpi kunkin vaunun järjestelmät ja suoritetaan kaikkien järjestelmien yhteistestit.

Tampereen Ratikan liikennöinti aloitetaan elokuussa 2021, mutta raitiovaunuja nähdään testiajossa Tampereen katukuvassa jo hyvissä ajoin ennen sitä.

Testausta tarvitaan, sillä Tampereen Ratikan käyttöönotto on Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen tilanne – Tampereelle tulee täysin uusi raitiotiejärjestelmä uusine raitiovaunuineen.

Tampereen raitiotie koealustana

Ensimmäisenä Tampereelle saapuu protovaunu, jonka avulla otetaan aluksi käyttöön varikon toiminnot ja varmistetaan, että vaunujen kotipesässä kaikki toimii halutulla tavalla.

Protovaunu on testattu Skoda Transtechin tehtaalla, mutta kaikki radalla tehtävät kokeet ajetaan Tampereella. Ohjaimissa ovat tällöin vielä vaunuvalmistajan kuljettajat.

– Tampereella on päästy tarkastelemaan Ratikan tarkkaa mallikappaletta tänä vuonna maketti-näyttelyssä. Monelle saattaa tulla yllätyksenä, että ensimmäinen Tampereelle saapuva raitiovaunu ei ole varsinaisesti näyttelykelpoinen vaan kyseessä on vaunun prototyyppi, Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö kertoo.

– Protovaunussa sallitaan keskeneräisyyttä. Tärkeintä on, että sillä päästään testaamaan raitiotiejärjestelmää ja vaunua.

– Varmistuneen aikataulun mukaan saamme Tampereelle Ratikan protovaunun loppukeväällä 2020. Saamme protovaunun aiemmin suunniteltua valmiimpana, sillä Skoda Transtech pyrkii testaamaan vaunua pidemmälle Otanmäen tehtaalla, Sirviö jatkaa.

Ratikkakuosi nähdään Ratikassa syksyllä 2020

– Näillä kokeilla varmistetaan erityisesti vaunun käytön turvallisuus, ettei edes varikolla lähdetä liikkeelle ennen kuin turvallisuus on varmistettu, kalustopäällikkö Ali Huttunen Tampereen Raitiotie Oy:stä sanoo.

Vaunun varsinaiset vastaanotto- ja tyyppikokeet aloitetaan varikolla. Sen jälkeen siirrytään aluksi yhdellä vaunulla tehtäviin kokeisiin radalle Hervanta-Turtola -välillä.

Toinen raitiovaunu saapuu Tampereelle syksyllä 2020. Silloin tamperelaiset pääsevät ihastelemaan viimeisteltyä raitiovaunua, jonka penkkejä koristaa Laura Gröndahlin Tampereen Ratikalle suunnittelema kuosi.

– Tavoitteena on, että syksyllä kaupunkilaisille järjestetään mahdollisuus päästä tutustumaan ihan oikeaan Ratikkaan. Liikkuvaan vaunuun ei silloin vielä pääse, mutta sisälle kyllä, Sirviö kertoo.

Vaunun tyyppikokeita ja raitiotiejärjestelmän testausta jatketaan kahdella vaunulla. Kun tyyppikokeet on suoritettu, vaunu saa tyyppihyväksynnän. Loput 17 vaunua valmistetaan sarjatuotantona. Sarjatuotantovaunuja tulee Tampereelle vähitellen lisää, viimeiset alkukesällä 2021.

– Saapuville vaunuille tehdään varikolla enää käyttöönottokokeet, jotka kestävät vain muutamia päiviä. Lisäksi vaunujen käytön ensimmäisessä vaiheessa tehdään viiden tuhannen kilometrin ongelmattoman ajon testi, jolla varmistetaan, ettei vaunuihin jää nk. lastentauteja, Huttunen sanoo.

Kuljettajat pääsevät tositoimiin marraskuussa 2020

Liikenteenohjaajat ja kuljettajat pääsevät Ratikan puikkoihin marraskuussa 2020, kun tekninen koeliikenne aloitetaan. Sen aikana saapuneet raitiovaunut liikkuvat koko rataverkolla.

Teknisen koeliikenteen tarkoitus on muun muassa kuljettajien käytännön ajokoulutus, aikataulujen varmistaminen ja raitiotiejärjestelmän kokonaisvaltaisen toimivuuden testaaminen. Tekninen koeliikenne ajoittuu kokonaisuudessaan talvikaudelle, mikä mahdollistaa pitkäkestoisen talvitoimivuuden testaamisen.

– Teknisen koeliikenteen loppuvaiheessa Ratikan kyytiin saattaa olla mahdollista päästää myös rajattu joukko matkustajia, jotta päästään todentamaan vaunujen kiihtymistä ja hidastumista aidossa tilanteessa.

– Samalla voidaan vertailla suunniteltuja aikatauluja, kun nähdään, kuinka paljon ihmiset tarvitsevat aikaa vaunuun noustessaan ja sieltä poistuessaan, kalustopäällikkö Ali Huttunen kertoo.

Kuljettajien ja liikenteenohjaajien rekrytoinnista on tulossa lisätietoa joulukuun aikana. Rekrytoinneista vastaa VR.

Kyytiin keväällä 2021

Tampereen Ratikan testausjakso viimeistellään, kun kaupallinen koeliikenne aloitetaan huhtikuussa 2021. Silloin Ratikan kyytiin pääsee, jotta aikatauluja ja toimintoja voidaan todentaa matkustajaliikenteessä.

Kaikki vaunut eivät ole kuitenkaan vielä käytössä ja bussiliikenne toimii vanhaan malliin. Kaupallinen liikenne aloitetaan elokuussa 2021 ja sen yhteydessä joukkoliikenteen Linjasto2021 otetaan käyttöön.

– Huolellisella testaamisella varmistamme sen, että tuhansien ihmisten päivittäinen matkanteko on sujuvaa ja turvallista ensimmäisestä käyttöpäivästä lähtien, Sirviö toteaa.

(Lähde: Tampereen Raitiotie Oy)

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *