Helsingin laajan tietoliikennekatkoksen oletettiin vaikeuttavan myös metroliikennettä, mutta myöhästymiset johtuivat muista syistä. (Kuva: Sonja Eloranta)

Tiistai-iltana Helsingin kaupungin tietoliikennejärjestelmiin iski laaja häiriötilanne, joka vaikutti laajasti käytännössä kaikkiin kaupungin palveluihin. Kaupungin sähköpostit eivät toimineet ja puhelinpalveluissa oli niin ikään ongelmia.

Sote-palveluissa terveysasemien, hammashoidon, neuvoloiden ja seniori-infon takaisinsoittopalvelu eivät toimineet. Kaupungin nettisivuilla pyydettiin kaupunkilaisia myös jättämään varatut vastaanottoajat käyttämättä, mikäli käyntiä oli mahdollista siirtää. Myös terveysneuvonnan ympärivuorokautinen numero 09 3101 0023 oli pois käytöstä.

Tietoliikennehäiriön aiheuttamia ongelmia oli myös osassa HSL:n lipunmyyntiautomaatteja. Myöhästelyjä oli aamun aikana myös metro- ja raitiovaunuliikenteessä, mutta ne johtuivat HSL:n mukaan muista syistä.

-Tietojärjestelmähäiriö ei vaikuttanut suoraan esimerkiksi metrojen kulkemiseen, vaan se näkyi työsuunnittelujärjestelmässä. Samoin metron infotauluissa oli ongelmia. Jos tilanne olisi pitkittynyt, niin ongelmaksi olisi muodostunut se, miten ohjata kuljettajia oikeisiin juniin ja metroihin työskentelemään, HSL:n viestintäpäällikkö Sari Kotikangas kertoi keskiviikkoaamuna.

Vika paikallistettiin Hakaniemeen, jossa tehtiin valokuitukaapelitöitä tiistai-iltana. Muutostöiden jälkeen kaikkia yhteyksiä ei saatu ajettua ylös. Vika saatiin korjattua keskiviikko-iltapäivän kuluessa.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *