Pormestarit ja liikenneyhtiöt kiirehtivät lentorataa
Lentokentän yhteyksiin ja pääradan ruuhkiin haetaan ratkaisua lentoradasta. (Kuva: Ville Miettinen)
Helsingin ja Tampereen pormestarit Jan Vapaavuori, kok., ja Lauri Lyly, sd., sekä Finnairin toimitusjohtaja Pekka Vauramo ja VR Groupin toimitusjohtaja Rolf Jansson kiirehtivät niin sanotun lentoradan rakentamista. Se mahdollistaisi nopean vaihdottoman yhteyden kaupungeista lentokentälle.
Lentoradalla tarkoitetaan Liikenneviraston ESSI-selvityksessä pääosin maan alle suunniteltua kaukoliikenteelle suunnattua yhteyttä Keravan Kytömaan ja Pasilan välillä. Rata kulkee lentoaseman terminaalin kautta. Sekä Pääradalta että Oikoradalta tulisi yhteydet Lentoradalle, joten Lentorata toisi vaihdottomat yhteydet maakunnista lentoasemalle.
Lentorata poistaisi pääradan pahimmat pullonkaulat ja mahdollistaisi liikennemäärän kasvattamisen edelleen.
Toisaalta eri yhteyksissä on kaivattu kolmatta raidetta niin, että se kulkisi koko matkan Tampereen ja Helsingin välillä lentoaseman kautta.
– Tarvitsemme kolmannen raiteen Tampereelta Helsinki-Vantaan lentoaseman kautta Helsinkiin tukemaan pääradan toimivuutta. Pääradan on oltava toimiva ajatellen koko maan vetovoimaa, matkailua ja kehittymistä työssäkäyntiyhteyksistä teollisuuden ja viennin kuljetuksiin, Tampereen pormestari Lyly painottaa.
Vapaavuori korostaa lentoradan merkitystä koko maan liikennejärjestelmän toimivuudelle tulevaisuudessa.
– Sen positiivinen vaikutus koko maan kasvulle on merkittävä, pormestari Vapaavuori sanoo.
Muidenkin yhteydet paranisivat
Kannanotossa huomautetaan, että lentorata parantaisi muidenkin kaupunkien yhteyksiä lentokentälle.
Lentorata laajemmassa tai suppeammassa muodossa merkitsisi vaihdotonta yhteyttä Tampereen ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välille. Helsingin ja lentoaseman raideyhteyttä se nopeuttaisi huomattavasti.
Se vähentäisi samalla paineita pääradan nykyisiltä raideosuuksilta.
VR Group painottaa, että nykyisellään Suomen rataverkon valtasuoni päärata ja erityisesti Helsinki-Tampere-rataosa on täynnä, eikä junavuoroja ole mahdollista lisätä kysytyimpinä aikoina.
VR:n matkustajamäärät Helsinki–Tampere-välillä ovat kasvaneet 2016–17 yhteensä keskimäärin 21 prosenttia vuoden 2015 matkustukseen verrattuna.
Lentorata ei ole ainakaan vielä mukana kansallisiin eikä eurooppalaisiin liikenneinvestointien suunnitelmiin. Siitä on kuitenkin tehty erilaisia selvityksiä.
EERO KARISTO