Suomeen on luotava infraohjelma, joka kattaa useamman vaalikauden. Kuntaliiton toimitusjohtaja Jari Koskisen mukaan mallia tulisi ottaa muista Pohjoismaista. Liikenneinfran budjetointia tulisi kehittää muodostamalla sille oma kehysmenettely. Eilen julkistettiin Liikenteen infrastruktuuri tulevaisuuden mahdollistajana -selvitys, jossa Kuntaliiton kanta esitettiin.

– Maassa, jossa on niukat resurssit, pitäisi yksissä tuumin pystyä muodostamaan kokonaiskuva siitä, miten liikenneverkko tukee eri alueiden ja samalla koko maan saavutettavuutta, kehitystä ja talouskasvua.

Koskinen esittää, että eduskunta päättäisi 12 vuoden infraohjelmasta ja tarkennukset tehtäisiin hallituskausittain.

– Infraohjelma, joka ulottuisi useamman hallituskauden yli, tukisi myös kuntien maankäytön pitkäjänteisempää suunnittelua. Samalla se toisi elinkeinoelämän toimintaympäristöön ennustettavuutta ja tukisi talouskasvua, Koskinen perustelee.

Jari Koskinen toteaa, että myös MAL-, eli maankäytön, asumisen ja liikenteen sopimukset suurimmilla kaupunkiseuduilla tarvitsevat pitkäjänteisempää näkymää tulevaisuuteen.

– MAL-sopimusten tavoitteita ja toimenpiteitä voitaisiin jatkossa kytkeä pitkän aikavälin infraohjelmaan, jos sellaiseen päästään. Tämä edistäisi strategista maankäytön suunnittelua ja asuntotuotannon ohjelmointia ja siten myös talouskasvua.

Koskinen muistuttaa, että kasvukeskusten maankäyttö ja asuntopolitiikka sekä niiden väliset yhteydet ovat avainasemassa talouskasvun ja työmarkkinoiden toimivuuden kannalta.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *