Joukkoliikenne: Espoo suunnittelee lähijunaliikenteen varikkoa virkistysalueen alle
Espoon kaupunkiradan rakennustyöt näkyvät maastossa. Toteutuessaan uusi maanalainen kalliovarikko sijoittuisi kuvan oikeaan yläkulmaan. (Kuva Joonas Salminen)
Espoon kaupunkirata ja lähijunaliikenteen kehittäminen rantaradan varrella edellyttävät uuden lähijunaliikenteen varikon rakentamista. Espoon kaupunki esittää asemakaavoituksen käynnistämistä Kauklahden ja Mikkelän välissä sijaitsevassa Näkinmetsässä. Kaavoituksessa selvitetään, voidaanko alueelle toteuttaa lähijunaliikenteen maanalainen kalliovarikko. Espoon kaupunginhallitus käsittelee esitystä kokouksessaan maanantaina 7. lokakuuta, Espoon kaupunki tiedottaa.
Kalliovarikon sijoittaminen Näkinmetsään edellyttää asemakaavoituksen käynnistämistä alueella. Kaavoituksen käynnistäminen on sidoksissa joulukuussa 2023 tehtyyn kaupunginhallituksen päätöksen, jonka mukaan Espoon kaupunki selvittää yhteistyössä Kirkkonummen kunnan kanssa vaihtoehtoja varikon sijoittamiselle. Kaavoituksella selvitetään, voidaanko varikko sijoittaa alueelle. Varikon toteuttamisesta päätetään vasta myöhemmin selvitysten valmistuttua.
Maanalainen varikko mahdollistaa virkistysalueen säilyttämisen
Varikon sijainti linkittyy voimassa olevaan Uusimaa 2050 -maakuntakaavaan. Lähijunavarikon sijainti on maakuntakaavassa osoitettu Espoon ja Kirkkonummen rajalle.
Kauklahden ja Mikkelän välissä sijaitseva Näkinmetsä on osoitettu Espoon pohjois- ja keskiosien yleiskaavassa virkistysalueeksi. Varikon sijoittuminen kallion sisään mahdollistaa metsäisen alueen ja ekologisen yhteyden säilymisen.
Kesällä 2024 nähtävillä olleessa Yleiskaava 2060:n luonnoksessa varikon rakentamiselle on esitetty selvitystarvemerkintä Näkinmetsän lisäksi myös Mankkiin. Voimassa olevassa yleiskaavassa Mankin alue on osoitettu maa- ja metsätalouskäyttöön. Näkinmetsässä voimassa oleva yleiskaava tukee varikon toteuttamista alueelle.
Keskeinen sijainti tukee Näkinmetsää – myös Kirkkonummi tekee oman selvityksensä
Espoon kaupunki on eri vaihtoehtoja selvittäessään huomioinut varikon toiminalliset ja liikenteelliset tarpeet. Maanalainen kalliovarikko tarjoaa sekä sijaintinsa että toteutustapansa perusteella sekä selkeitä etuja että huomioitavia riskejä. Kallioon rakentaminen on kallista, mutta keskeinen sijainti on Näkinmetsän etu. Lisäksi kallion sisällä tehtävä varastointi ja huolto ovat suojassa säältä ja ilkivallalta.
Espoon kaupunki ja ulkopuoliset asiantuntijat ovat tehneet selvityksiä lähijunavarikon toteuttamistarpeesta ja vaihtoehtoisista sijainneista 2020-luvun aikana.
Selvitystyön myötä vaihtoehtojen määrä on karsiutunut ja syksyllä 2023 toteutuskelpoisimmiksi vaihtoehdoiksi arvioitiin Näkinmetsä ja Mankki Espoossa sekä Luoma ja Vuohimäki Kirkkonummella.
Kirkkonummen puolella olevia vaihtoehtoja arvioidaan tarkemmin Kirkkonummella käynnissä olevassa vaihtoehtoja vertailevassa selvitystyössä. Myös Kirkkonummen on tarkoitus aloittaa asemakaavoitus omalla alueellaan.
Otsikkoa muokattu 13.10. klo 21:37