Pikaratikka 15 liikennöi Itäkeskuksen ja Keilaniemen välillä. (Kuva Aarni Salomaa, Kaupunkiliikenne Oy)

Syksyllä aloittaneen uuden pikaratikan liikenneympäristö on osoittautunut osalle autoilijoista haastavaksi erityisesti muutamilla risteysalueilla, Kaupunkiliikenne Oy kertoo tiedotteessaan. Lisäksi luminen talvi on vaikeuttanut rata-alueen havaitsemista. Pikaratikan kiskoille on ajanut liikennöinnin alkamisen jälkeen lukuisia autoilijoita, joista osa on jäänyt kiinni kiskoalueelle.

Pikaratikan liikennöinnistä vastaava Kaupunkiliikenne Oy on tarttunut ongelmaan, ja ensiavuksi haastavimpiin risteyksiin asennetaan tilapäiset kartiot tai sulkupuomit.

– Tämä toivottavasti helpottaa akuuttia tilannetta. Toivomme myös autoilijoilta erityistä tarkkaavaisuutta pikaratikan reitillä ajettaessa. Raiteilla oleva auto johtaa aina poikkeusliikenteeseen, ja tämän toimenpiteen uskotaan auttavan autoilijoita havaitsemaan raitiorata ja siten parantamaan pikaraitiotien liikenteen luotettavuutta, kertoo yksikön johtaja Artturi Lähdetie Kaupunkiliikenne Oy:stä.

Huomioelementtejä asennetaan ensimmäisessä vaiheessa Espooseen Maarintielle Konemiehen risteykseen, Perkkaantielle Ravitien risteykseen ja Kurkijoen sillan alkuun. Helsingin alueella asennuksia tehdään Maunulantiellä Pirkkolantien risteyksessä, Pirkkolantiellä Hämeenlinnantien pysäkkialueella ja Viikintiellä Pihlajamäentien risteyksessä. Näissä paikoissa on Kaupunkiliikenteen tilastojen mukaan tapahtunut eniten raiteille eksymisiä. Opasteet laitetaan radan keskelle siten, että pikaraitiovaunut mahtuvat ohittamaan ne.

Paikkojen oikeellisuutta ja opasteiden vaikuttavuutta arvioidaan tulevien viikkojen aikana.

Lisäksi Kaupunkiliikenteellä on Espoon ja Helsingin kaupunkien kanssa laajempi työryhmä, joka pohtii liikennesuunnittelun näkökulmasta pidemmän aikavälin ratkaisuja tilanteeseen.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *