Lahden lukiolaiset ratkovat ympäristökatastrofia liveroolipelissä
Euroopan tämän vuoden ympäristöpääkaupunki Lahdessa ratkotaan ympäristökatastrofia liveroolipelissä. (Kuva: Ville Miettinen)
Veden armoilla -pelin pilottiversiossa fiktiivisen Poukaman kaupungin vesi on saastunut sabotaasin myötä. Lukiolaiset omaksuvat roolit eri tieteenalojen asiantuntijoina ja käyvät haasteen kimppuun monitieteisesti osana JunnuYliopisto-opintoja.
Viime vuonna toimintansa aloittanut Lahden JunnuYliopisto on varhaiskasvatuksesta lukiokoulutukseen ulottuva ainutlaatuinen tiedekasvatuspolku, jonka toiminta tulee kattamaan kokonaisia ikäluokkia. Lukiolaisille suunnattuna sisältönä toimii Veden armoilla –peli, jota päästään pilotoimaan 8.9.2021 Niemen kampuksella.
Liveroolipeleissä eli larpeissa pelaajilla on roolit, joiden kautta he lähestyvät pelattavaa tilannetta. Veden armoilla -pelissä lukiolaiset toimivat esimerkiksi mikrobiologeina, psykologeina ja viestinnän ammattilaisina oman roolivalintansa mukaan. Tässä pelissä kukin pelaaja pääse itse luomaan hahmonsa persoonan ja taustatarinan.
– Lukiolaisille haluttiin tuottaa mielenkiintoista sisältöä, joka vastaa ajankohtaiseen haasteeseen ja pohjaa monitieteisyyteen. Pelillisen toteutuksen myötä lukiolaiset pääsevät käytännössä tutustumaan eri tieteenaloihin ja tekemään yhteistyötä korkeakoulujen asiantuntijoiden kanssa, kertoo JunnuYliopiston toimintaa koordinoiva asiantuntija Mari Merenluoto Lahden Yliopistokampukselta.
Eri tieteenalojen osaajista koostuvien ryhmien vetäjinä toimii Helsingin yliopiston, LUT-yliopiston ja Päijät-Hämeen LUMA-keskuksen tutkijoita ja asiantuntijoita. Peliä on suunniteltu yhteistyössä Lahden lukiokoulutuksen kanssa lukiolaisten kiinnostuksen kohteet huomioiden. Käsikirjoittajana toimi pelisuunnittelija, pelipedagogi Jori Linnamäki, joka on pitkään tutkinut liveroolipelien potentiaalia oppimisen tukijana.
– Lukioiden ja korkeakoulujen yhteistyöllä on tässä kaupungissa pitkät perinteet. Aktiiviset verkostot ovat avainasemassa toiminnan suunnittelussa ja niiden ansiosta tämäkin pilottitapahtuma saatiin paperilta käytäntöön, lehtori Olli Uuskoski Lahden Lyseosta sanoo.
Linnamäen mukaan pelin loppuratkaisu on pelaajista itsestään kiinni.
– Tarkoitus on toimia yhdessä ja oppia uudenlaisella tavalla, jossa kenenkään ei tarvitse ottaa paineita henkilökohtaisesta suoriutumisestaan.
Pilottiversiossa osallistujamäärä on rajattu, jotta peli voidaan toteuttaa turvallisesti koronatilanne huomioon ottaen. Peliä kehitetään pilottiversiosta saatavien kokemusten myötä ja se laajentuu koskemaan kaikkia Lahden lukioiden toisen vuosikurssin opiskelijoita.
Pelin suunnittelua varten on myönnetty rahoitusta Päijät-Hämeen kulttuurirahastolta ja Opetushallitukselta.
(Lähde: Lahden kaupunki)