Lapset kokeilevat lisättyä todellisuutta Tampereen päiväkodeissa
Lapset tutustuvat lisättyyn todellisuuteen Tampereen päiväkodeissa. (Kuvakaappaus: Tampereen digiohjelman video)
Kymmenen päiväkodin lapset pääsevät tutustumaan lisättyyn todellisuuteen Tampereella.
Noin vuoden mittaisen kokeilun tavoitteena on selvittää, miten lisättyä ja virtuaalista todellisuutta voidaan hyödyntää kasvatuksessa ja opetuksessa.
Lapset käyttävät lisätyn todellisuuden sovellusta taulutietokoneilla, joiden kameran läpi he tarkastelevat ympäristöään. Sovelluksen avulla lapset voivat lisätä näkymään erilaisia kuvioita ja hahmoja. Teknologian avulla päiväkotiin voi lisätä vaikkapa dinosauruksen.
Pelkkä taulutietokoneiden hankkiminen ei vielä riitä, vaan lisäksi tarvitaan pedagogista sisältöä, joka motivoi tiedon hankkimiseen ja kehittää tulevaisuudessa tarvittavia taitoja.
Esimerkiksi Kalkunvuoren päiväkodin ja koulun esiopetuksessa lisätyn todellisuuden sovellusta on käytetty, kun lapset ovat tutustuneet alueen historiaan.
Kalkunvuoren päiväkodin takapihalla sijaitsee juoksuhautojen verkosto, jonka venäläiset kaivoivat ensimmäisen maailmansodan aikana vastaanottamaan saksalaisten hyökkäystä.
– Kävimme lasten kanssa tutustumassa juoksuhautoihin ja kerroimme niiden historiasta lasten ikätasolle sopivalla tavalla. Tämän jälkeen lapset saivat ottaa maastosta kuvia, joihin he sijoittivat esineitä, joita juoksuhaudoissa on saattanut olla 100 vuotta sitten, lastentarhanopettaja Marika Kuusisto kertoo kaupungin tiedotteessa.
Lisätyn todellisuuden kokeilu esiopetuksessa on osa Smart Tampere -ohjelmaa.
Kokeilu kestää heinäkuun 2019 loppuun, ja siihen osallistuvat Aleksanterin, Kalkunvuoren, Kaukajärven, Veisu-Koivistonkylän, Pelipuiston ja Vellamon esiopetusryhmät sekä Vehmaisten, Kämmenniemen ja Peltolammin päiväkodit.
Teknologia kuuluu varhaiskasvatussuunnitelmaan
Lisätyn todellisuuden kokeilun lisäksi tamperelaisissa päiväkodeissa on tehty kahden vuoden ajan useita pedagogisia kokeiluita, joissa on hyödynnetty teknologiaa.
Teknologian hyödyntäminen kuuluu sekä varhaiskasvatussuunnitelmaan että esiopetuksen suunnitelmaan. Niiden mukaan tieto- ja viestintäteknoloian roolia arkielämässä havainnoidaan lasten kanssa. Lisäksi lapset tutustuvat erilaisiin tieto- ja viestintäteknologisiin välineisiin, sovelluksiin ja peleihin.
Päiväkodeissa on harjoiteltu esimerkiksi koodauksen perusteita, tutustuttu digitaaliseen tarinankerrontaan ja opetusrobotteihin ja pyritty lisäämään lasten aktiivisuutta pelillisyyden avulla.