HSY:n uusi asiointikanava sujuvoittaa liitoskohtalausunnon hankkimista
HSY on luonut uuden asiointikanavan sujuvoittamaan liitoskohtalausunnon hankkimista. (Kuva: HSY)
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY sujuvoittaa vesihuollon asiakkaaksi liittymistä. Sen ensimmäisenä askeleena otettiin 21.5.2018 käyttöön asiointikanava liitoskohtalausunnon tilaamiseen. Liitoskohtalausunnon hankkiminen on olennainen osa rakennushankkeita, joissa asennetaan tai tehdään muutoksia kiinteistön vesi- ja viemärilaitteistoihin.
Uudessa asiointikanavassa HSY:n asiakas tekee liitoskohtalausunnon tilauksen ja toimittaa siihen liittyvät asiakirjat sähköpostin ja puheluiden sijaan sähköiseen palvelukanavaan. Siellä asiakas voi myös keskustella tilaukseen liittyvistä asioista HSY:n liittymisasiantuntijoiden kanssa.
Tilauksen edistyminen, tilaukseen liittyvät asiakirjat ja keskustelu ovat palvelussa asiakkaan nähtävissä vuorokauden ympäri. Uusi toimintatapa nopeuttaa liitoskohtalausuntojen käsittelyä.
– Lähitulevaisuudessa asiakkaamme voi hoitaa koko vesihuoltoon liittymisen yhden asiointikanavan kautta. Rakennamme tämän ja ensi vuoden aikana kanavan kattamaan myös liittymisprosessin seuraavat vaiheet kuten kiinteistön vesi- ja viemärikuvien käsittelyn ja liitostyön tilauksen. Panostamme myös asiakasportaalin käytettävyyteen asiakaskokemusten pohjalta. Lisäksi kehitämme osavaiheiden etenemisestä tiedottavaa vastauspalvelua asiakkaillemme, kertoo verkko-osaston johtaja Kia Aksela.
Jotta vesi saadaan taloon ja viemäröinti toimimaan, tulee kiinteistön liittäminen HSY:n verkostoon hoitaa huolellisesti. Liitoskohtalausunto kertoo tonttijohtojen liitoskohdat ja runkojohtojen tiedot liitoskohdassa, tonttijohtojen liitoskorkeudet, painetasot runkovesijohdossa sekä viemärin padotuskorkeudet.
HSY:ssä tehtiin vuonna 2017 yli 3000 liitoskohtalausuntoa. Tänä vuonna huhtikuun loppuun mennessä niitä oli tehty yli 800. Kiihtynyt rakentaminen pääkaupunkiseudulla näkyy liitostöiden kasvuna.
(Lähde: HSY)