Rekkapainojen korotus asetusmuutoksella rasittaa teitä entisestään.

Tieyhdistys vaatii, että maanteiden rahoituksen tasoa nostetaan, jotta heikkokuntoisia siltoja ja päällysteitä voidaan korjata.

– Ajoneuvojen suurimpien painojen ja mittojen radikaali nostaminen täytyy ottaa huomioon tienpidossa ja sen rahoituksessa, etteivät tiet ja niiden sillat murene käsiin, varoittaa Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Jaakko Rahja.

Vireillä olevan asetusmuutoksen mukaan raskaiden ajoneuvojen suurin sallittu kokonaispaino voi nykyisen 60 tonnin sijasta olla 76 tonnia. Suurin korkeus saa kasvaa 4,4 metriin eli 0,2 metriä nykyisestä. Muutoksella pyritään kuljetuskustannusten alentamiseen ja sitä kautta elinkeinoelämän kilpailukyvyn parantamiseen.

– Muutoksella näyttäisi olevan myönteinen vaikutus kuljetusten tehostumiseen ja myös ympäristöön. Tämä on hyvä asia. Elinkeinoelämän hyötyä ei kuitenkaan saa maksattaa esimerkiksi yksityisteiden tienpitäjillä eikä sillä, että valtion maanteiden entuudestaankin rapistuva kunto suorastaan romahtaa, painottaa Rahja.

Päätös teiden rahoittamisesta tulee Tieyhdistyksen mielestä tehdä samaan aikaan, kun päätetään rekkapainoista. Suurrekoissa akselipainot eivät kasva, mutta kokonaispainon ja akseleiden määrän kasvu lisää rasitusta.

– Enimmäispainoista ja –mitoista johtuva maanteiden rahoitustarve on liki 100 miljoonaa euroa vuodessa, sillä tierakenteiden parantamisten lisäksi pitää nostaa siltojen alikulkukorkeuksia. Kiusallista on, että tuota suurempi tienpidon rahoitusvaje on jo entuudestaan olemassa, mikä näkyi vaikkapa viime kesänä päällysteiden surkeassa kunnossa.

– Yksityisteiden valtionavustusta tulee nostaa asetusmuutoksen takia 20 miljoonaa euroa vuodessa ja suunnata raha nimenomaan siltojen ja isojen rumpujen korjaamisiin, että ne kantaisivat uudet jättirekat, Rahja sanoo.

Ville Miettinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.