Turku haluaa jokilautta Förin sähkökäyttöiseksi
Jokilautta Föri liikennöi Aurajoen yli. Turun kaupunki haluaa muuttaa lautan sähkökäyttöiseksi. (Kuva: Turun kaupunki)
Aurajoen yli Turussa liikennöivä Föri on valmistunut vuonna 1903 ja se otettiin käyttöön 1904. Föri on Suomen vanhin jokapäiväisessä ammattiliikenteessä oleva kulkuneuvo ja ainoa kunnallinen jokilautta. Nykyään dieselkäyttöinen Föri halutaan muuttaa sähkökäyttöiseksi.
Turun Kiinteistöliikelaitos järjestää auditoriossaan keskiviikkona 10.6. klo 10 info- ja keskustelutilaisuuden Förin uudistamisesta elinkaarihankkeena. Tavoitteena on löytää Förin voimansiirtojärjestelmälle ekologisesti kestävä sähköinen ratkaisu. Kaupungille haetaan yhteistyökumppania, joka vastaa suunnittelusta ja toteutuksesta sekä ylläpitää Föriä sovitunpituisen ajanjakson.
Föriin mahtuu kerrallaan enimmillään 75 matkustajaa. Kettinkivetoinen Föri on alun perin kulkenut höyrymoottorilla. Vanha höyrykone savupiippuineen poistettiin vuonna 1953 kun Föriin asennettiin dieselmoottori. Nyt on aika uudistaa Föri. Äänitunnelmaa luovasta ketjuvetoisuudesta ei kuitenkaan ole tarkoitus luopua.
Förin liikennöinnin järjestäminen siirtyi Turun Satamalta Kiinteistöliikelaitokselle vuonna 2008. Liikennöintiä hoitaa nykyisin kilpailutettu yksityinen palveluntuottaja.