Vinoköysisilta yhdistää Jätkäsaaren Ruoholahteen merellisessä Helsingissä.

Crusellin silta eteläisessä Helsingissä on valittu Vuoden sillaksi 2013. Palkinto julkistettiin Infra 2013 –tapahtumassa tiistaina.

Jätkäsaaren ja Ruoholahden välinen Crusellin silta on paikalleen kaupunki- ja satamaympäristöönsä hyvin sopiva maamerkki – ei liian hallitseva vaan sopivasti kaupunginosaa edustava.

– Vinoköysisillan tasapainoisen kokonaisuuden muodostavat vinot, jykevät pylonit ja vahvat köydet yhdistettynä hoikkaan kansirakenteeseen, totesi Vuoden silta -tuomariston puheenjohtaja Timo Tirkkonen.
 
Kilpailussa Suomen Rakennusinsinöörien Liiton (RIL) sillat ja erikoisrakenteet -tekniikkaryhmä etsi siltaa, joka edustaa korkealuokkaista ja laadukasta suomalaista sillansuunnittelu- ja sillanrakennusosaamista, ja joka on edistänyt siltakulttuuria maassamme. Tänä vuonna teemana olivat vuosina 2008-2012 valmistuneet vesistösillat.

Crusellin sillassa kannen poikittaisten liittopalkkien ja pituussuuntaisen jännitetyn rakenteen yhdistäminen on mielenkiintoinen tekninen ratkaisu mahdollistaen myös kansirakenteen alle tehdyt putkivedot. Samaten sillan perustukset ja etenkin suuri paalumäärä on ollut haasteellinen toteuttaa.

Uraauurtavaa Crusellin sillan toteuttamisessa on ollut tietomallintamisen laaja hyväksikäyttö. Sillan piirustukset tuotettiin tietomallipohjaisesti ja mallia käytettiin laajamittaisesti hyödyksi rakentamisen eri vaiheissa.

– Näin laajasti ei tämän kokoluokan silloissa ole tietomallintamisesta aiemmin hyödynnetty, kertoi Timo Tirkkonen.

Crusellin silta on kaksiaukkoinen, epäsymmetrinen vinoköysisilta. Sillan jännemitat ovat 92,0 + 51,5 m ja hyötyleveys on 24,8 m. Kadun linjaus on sillan kohdalla suora. Sillan pääjänteeseen sijoittuu 20 m:ä leveä pienveneväylä. Rannoilla olevien kevyen liikenteen reittien kohdalla alikulkukorkeus on 2,8 m.

Sillan kaikki tuet on perustettu porapaaluille kallion varaan. Siltakannella on molemminpuoliset ajoradat ja kevyen liikenteen kaistat, sekä keskellä alue raitiotieliikenteelle. Kannen alapuolella pääkannattimien välissä on tilavaraukset kunnallistekniikalle, kuten kaukolämmölle, kaukokylmälle, vesi-, sähkö- ja puhelinjohdoille.

 

Crusellin sillasta ja erityisesti tietomallinnuksen hyödyntämisestä sillan suunnittelussa ja rakentamisessa on kerrottu aiemmin Kuntatekniikka-lehden numerossa 7/2011, lehti.kuntatekniikka.fi/lehtiarkisto

Ville Miettinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *