Helen aikoo rakentaa 3H2 Helsinki Hydrogen Hub -tuotantolaitoksen yhteyteen raskaan liikenteen vetytankkausaseman Vireonin kanssa. (Kuva Helen)

Helen teki aiemmin huhtikuussa investointipäätöksen ensimmäisen vihreän vedyn tuotantolaitoksen rakentamisesta Helsingin Vuosaareen. Nyt Helen on allekirjoittanut Vireonin kanssa aiesopimuksen raskaalle liikenteelle tarkoitetun vetytankkausaseman rakentamisesta laitoksen yhteyteen. Helen pitää kumppanuutta merkittävänä edistysaskeleena vetyyn pohjautuvien kestävien polttoaineratkaisujen käyttöönotossa.

Helenin aiemman investointipäätöksen kohde, 3H2 Helsinki Hydrogen Hub -niminen vihreän vedyn tuotantolaitos, palvelee sekä liikennesektoria että teollisia toimijoita. Helen sanoo, että sen tavoitteena on lisätä koko Helsingin energiajärjestelmän joustavuutta. Vedyn tuotannon yhteydessä syntyvä hukkalämpö hyödynnetään Helenin kaukolämpöverkossa, mikä lisää laitoksen energiatehokkuutta sekä joustavuutta ja vähentää hiilidioksidipäästöjä.

– Kestävä liikennesektori vaatii etenkin raskaan liikenteen osalta useita päästöttömiä ratkaisuja. Vety on hiilineutraali vaihtoehto niille segmenteille, joita on vaikea sähköistää. Uusien kestävien ratkaisujen käyttöönotto edellyttää yhteistyötä, ja olemme innoissamme yhteistyöstämme Vireonin kanssa, kertoo Helenin vetyliiketoiminnasta vastaava johtaja Tuukka Hartikka.

3H2 Helsinki Hydrogen Hub sijaitsee strategisesti keskeisellä paikalla. Vuosaari on yksi Suomen merkittävimmistä logistisista solmukohdista, mikä tekee siitä ihanteellisen kohteen raskaalle liikenteelle tarkoitettujen päästöttömien polttoaineratkaisujen tarjoamiseen.

Vetykäytävän ensimmäinen lenkki

Helenin kanssa toteutettava hanke on osa Vireonin visiota perustaa Suomen ensimmäinen vetykäytävä, joka kulkee nelostietä pitkin pääkaupunkiseudulta Tornioon ja yhdistää Suomen pohjoismaiseen vetyverkkoon. Vireon sai hiljattain 4,2 miljoonaa euroa EU:n rahoitusta raskaan liikenteen vihreän vedyn tankkausasemien rakentamiseen Suomeen.

– Tavoitteenamme on kumppanoitua eri logistiikkatoimijoiden kanssa, ja kutsun kaikki vedyn raskaalle liikenteelle tarjoamista mahdollisuuksista kiinnostuneet olemaan minuun yhteydessä, toteaa Vireonin projektijohtaja Juho-Matti Uuksulainen.

Vuonna 2027 käyttöön otettava vetytankkausasema pyrkii täyttämään EU:n AFIR-asetuksen standardit, mikä edistää merkittävästi Suomen ympäristötavoitteita ja tukee maan siirtymistä kestäviin energiaratkaisuihin. Helen aikoo käynnistää puhtaasti uusiutuvilla energialähteillä valmistetun vihreän vedyn tuotannon Vuosaaren pilottilaitoksessa vuonna 2026. Kyseessä on merkittävä virstanpylväs koko Suomen vihreässä siirtymässä.

– Vedyn tuotanto ja jakelu kulkevat käsi kädessä, emmekä malta odottaa, että pääsemme tarjoamaan Helenin laitoksessa tuotettua vihreää vetyä asiakkaillemme Suomessa. Vireonilla on kunnianhimoiset tavoitteet kattavan vetytankkausverkoston rakentamisesta Suomeen ja muualle Pohjolaan, sanoo Vireonin toimitusjohtaja Per Øyvind Voie.

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *