Helsinki testaa lumensulatuslaitetta
Helsingin lumenkäsittelyyn haetaan uusia ratkaisuja. Rakennusvirasto testaa lumensulatuslaitetta ja selvittää voisiko se joissakin tilanteissa olla kestävä vaihtoehto auratun lumen siirroille.
Kyseessä on dieselmoottorilla varustettu siirrettävä laite, joka sulattaa lumen lämmön avulla. Laite erottaa sulamisvedestä hiekan ja roskat. Sulamisvesi voidaan johtaa joko hulevesiviemäriin tai avo-ojaan.
Kanadalaisen sulatuslaitteen voimanlähteenä on 140 hevosvoiman kevyellä polttoöljyllä käyvä moottori. Maksimiteholla laite kuluttaa polttoöljyä 400 litraa tunnissa. Lumesta sulava vesi ei lämpene yli viiden asteen lämpötilaan jolloin energiaa ei kulu hukkaan. Laitteen hyötysuhde on jopa 98 prosenttia. Lunta sulattavan liekin ja kuuman ilman lämpötila on vähintään 1800 astetta.
Testilaitteen nimellissulatusteho yhden asteen pakkasessa on 80 tonnia tunnissa. Lumitonnin sulattamiseen kuluu tässä lämpötilassa 5,6 litraa polttoöljyä. Jos pakkasta on 18 astetta, kulutus nousee noin 7,5 litraan sulatettua lumitonnia kohti.
Suurimmat vastaavalla periaatteella toimivat laitteet löytyvät kiinteästi asennettuina lentokentiltä muun muassa Kanadasta ja Yhdysvalloista. Laitteita on käytössä myös Venäjällä.
Helsingissä kokeilun tavoitteena on selvittää, miten lumensulatuslaite soveltuu kaupunkiympäristöön ja mitkä ovat palvelun kokonaiskustannukset sekä ympäristövaikutukset. Kokeilun aikana mitataan sulatetun lumen määrä, polttoaineen kulutus, sulamisveden määrä, melu ja päästöt. Laitteesta poistuvan sulamisveden ja hiekotushiekan koostumus analysoidaan laboratoriossa.
Kokeilun tulokset valmistuvat huhtikuun loppuun mennessä.
-
Paluuviite: Lumettomia kulkuväyliä kaukolämmöllä | Uutta voimaa