Tavoitteena on saada hankintasopimus aikaan vielä tämän vuoden aikana.

Helsinkiin hankittavat uudet metrojunat tilataan espanjalaiselta kalustovalmistajalta Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S.A.:lta eli CAF:lta, Helsingin kaupugin liikennelaitoksen (HKL) johtokunta päätti kokouksessaan.

Tarjousvertailussa CAF oli kokonaistaloudellisesti edullisin. Arvioinnissa otettiin huomioon hankintahinta ja kaupalliset ehdot, käyttö- ja ylläpitokustannukset, junatekniikan taso, muotoilu ja innovatiivisuus sekä yhteistyökyky ja toimitusvarmuus. Hankinnan arvonlisäveroton kokonaishinta on 140 409 017 euroa, ja se sisältää 20 nelivaunuista metrojunaa eli varsinaisen tarjouksen ja ensimmäisen vaiheen option.

CAF on merkittävä metrojunien toimittaja maailmalla. Viime vuosina CAF on toimittanut metrojunia mm. Madridiin, Roomaan, Washingtoniin, Barcelonaan ja Brysseliin.

Uutta metrojunakalustoa tarvitaan Länsimetroa varten. Lisäksi hankinnalla varaudutaan mahdolliseen Länsimetron jatkamiseen Matinkylästä Kivenlahteen. Hankintaan sisältyy myös mahdollisuus toiseen optioon, jos ns. Itämetro Sipooseen toteutuu ennakoitua ripeämmin.

Uudet junat ovat kaikkiaan 90 metriä pitkiä eli nykyisin hiljaiseen aikaan liikennöitävän junayksikön mittaisia. Uusissa junissa on tilaa 576 matkustajalle. Metron vuoroväli on junien käyttöönoton jälkeen ruuhka-aikana metron runko-osuudella 2,5 minuuttia ja itä- ja länsipäässä 5 minuuttia, joten metron kuljetuskapasiteetti tulee tässä vaiheessa kasvamaan.

Juna on kokonaan läpikäveltävä eli vaunusta toiseen vaihtaminen matkan aikana on helppoa. Junissa on myös ilmastointi. Ulkoasultaan junat tulevat muistuttamaan M200-sarjan junia ja niiden ulkopinta ja penkit tulevat jatkossakin olemaan oransseja.

Metrojuna varustetaan aluksi väliaikaisella ohjaamolla, jota tarvitaan siirtymävaiheessa metron liikenteenohjausjärjestelmää automatisoitaessa. Väliaikainen ohjaamo puretaan metron automatisoinnin valmistuttua ja paikat otetaan matkustajakäyttöön.

Sopimusneuvottelut HKL:n ja CAF S.A.:n välillä alkavat välittömästi hankintapäätöksen pohjalta. Tavoitteena on, että hankintasopimus saadaan solmittua vielä tämän vuoden aikana. Tämän hetkisen aikataulun mukaan ensimmäinen uusi juna saadaan koeajoon vuoden 2014 lopussa ja kaikki 20 junaa tulevat liikenteeseen vuosien 2015 – 2016 aikana.

Ville Miettinen

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *