Scania-sähkökuorma-auton julkistus on uusin todiste yhtiön pyrkimyksestä hiilivapaaseen kuljetusjärjestelmään, mutta pyrkimyksiä on muitakin.

Scanian täyssähkökuorma-auton julkistaminen on tärkeä virstanpylväs yhtiön ja sen asiakkaiden matkalla kohti fossiilitonta kaupallista kuljetusjärjestelmää. Se tuo Scanialle yhden uuden vaihtoehdon markkinoiden laajimpaan käyttövoimien valikoimaan.

Scania on ensimmäinen raskaiden hyötyajoneuvojen valmistaja, jonka ilmastotavoitteet noudattavat linjaa, joka tiedeyhteisön mukaan on välttämätön, jotta ilmaston lämpeneminen vuosisadan puoleenväliin mennessä jäisi reilusti alle 2 °C:n. Tässä tapauksessa yhtiö vähentää oman toimintansa Co2-päästöt puoleen vuoteen 2025 mennessä sekä vähentää käytössä olevien tuotteidensa päästöjä 20 prosentilla samalla aikavälillä. Tavoitteet ovat Science-Based Target -aloitteen mukaisia ja edustavat aggressiivista hiilipäästöjen vähennystä.

Fossiilittomaan kuljetukseen ei ole yhtä ainoaa ratkaisua

Scania ymmärtää, että paikallisten infrastruktuurien ja energiaresurssien vaihdellessa suuresti, fossiilittomaan kuljetusjärjestelmään on löydettävä useita ratkaisumalleja. Siksi sähköistäminen on vain yksi osa yhtiön kestävyysstrategiaa. Yhtiö keskittyy myös uusiutuviin polttoaineisiin.

Uusiutuvia polttoaineita saa tässä ja nyt, niiden päästöjenvähennyspotentiaali on kaikkein suurin ja ne voivat myötävaikuttaa hiilestä luopumiseen samalla kun kehitetään muita tekniikoita, kuten sähköistystä.

Scania on jo vuosien ajan kuulunut uusiutuvien polttoaineiden hyödyntäjien etujoukkoon: yhtiön kaikki vuodesta 2014 alkaen myymät tuotteet voivat käyttää biopolttoaineita, ja yhtiö on jo pitkään pyytänyt päättäjiltä enemmän tukea näiden ratkaisujen käytön laajentamiseen.

Biokaasu on erinomainen valinta myös pidempiin ja raskaampiin kuljetuksiin. Nesteytetyllä biokaasulla toimiva ajoneuvo on erittäin ympäristöystävällinen ja taloudellinen. (Scania G 410 4×2 LNG with citytrailer )

Siirtyminen sähköajoneuvoihin kiihtymässä

Latausinfrastruktuurin puutteellisuus ja energian varastointiin liittyvät ongelmat ovat toistaiseksi vaikeuttaneet pitkien matkojen kuljetusten suorittamista sähköajoneuvoilla. Akkuteknologian uusimmat edistysaskeleet näyttävät kuitenkin mahdollistavan sähkötoimisten ajoneuvojen käytön myös pidempiin kuljetuksiin.

Asiakkaiden kysyntä ohjaa kehitystä

Scanian ajoneuvojen kehitystyö perustuu yhteistyöhön muilla aloilla toimivien saman tavoitteen omaavien, puhtaampaan ja kestävämpään pyrkivien yritysten kanssa. Oikean tyyppisen ajoneuvon valinta ja käyttövoiman oikea valinta, ovat tekijöitä, jotka ovat aina keskiössä, kun ajoneuvon hankinnasta keskustellaan asiakkaan kanssa.

Scanian uudet V8-moottorit soveltuvat raskaimpiin kuljetuksiin ja uusi V8-moottorimallisto on erittäin taloudellinen. (Scania R 770 V8 6×2)

Oikea käyttövoima tehtävän mukaan

Täyssähkökuorma-auton esittely vie Scanian yhä pidemmälle matkalla kohti sähkötoimisia ajoneuvoja ja fossiilivapaita raskaita kuljetuksia. Nämä ajoneuvot soveltuvat erityisen hyvin kaupunkijakeluun ja mahdollistavat myös öisin hiljaisen liikenteen aikaan suoritettavat toimitukset. Biokaasulla toimivat ajoneuvot soveltuvat myös kaupunkiliikenteeseen sekä pidempien matkojen kuljetuksiin. Raskaimpiin kuljetuksiin tarvitaan vielä dieselmoottoria, joka tulee säilymään Scanian kehitystyön keskiössä vielä pitkään. Oikean käyttövoiman valinta on tärkeää, jotta kuljetukset voidaan aina hoitaa kokonaistalouden ja ympäristön kannalta parhaalla mahdollisella tavalla.

Olli Heikkinen

Markkinointipäällikkö

Scania Suomi Oy

Kuvat: Scania CV Ab

Markku Vento
Jaa artikkeli
Jatka keskustelua #kuntalehti @kuntalehti Twitterissä tai Facebookissa.