Raideinvestoinnit palvelevat yhteiskuntaa, ympäristöä ja Suomen elinvoimaisuutta. Suunnittelu- ja rakennusalan ammattilaisilla on paljon annettavaa siihen, kuinka Suomesta tehdään vähäpäästöisempi, mutta ennen kaikkea taloudellisesti menestyvä.

Eurooppa kehittää aktiivisesti raideliikennettä. Ranskassa ja Ruotsissa on suuret ratahankkeet vireillä ja Espanjassa on jo nyt maailman toisiksi suurin suurnopeusjunien raideverkosto heti Kiinan jälkeen.

Kesällä työnsä aloittaneen hallituksen hallitusohjelma hakee raideliikenteen rohkeaa kehitystä. Miljardien eurojen investoinnit olisi tarkoitus käynnistää ja toteuttaa seuraavien vuosikymmenien aikana.

Ratahankkeet tuovat rakennustarpeita, joissa hyvällä suunnittelulla on suuri merkitys. Keskeisimpien yhteyksien vauhdittaminen edellyttää myös niiden ympärille rakentamista, joka tukee uusia yhteyksiä ja lisääntyviä käyttäjämääriä.

Uusien raideyhteyksien kehitystä ei ohjaa teollisuus, vaan kaupungistuminen, kestävän liikkumisen edistäminen alueellisesti reilusti ja työmatkaliikenteen helpottaminen.

Tätä kehitystä johdetaan rohkealla ja kestävällä suunnittelulla, sillä sen avulla voidaan ennakoida ja vähentää rakentamisen aiheuttamaa hiilijalanjälkeä. Kestävän kehityksen vaatimukset sekä ilmastonmuutoksen torjuminen edellyttävät myös infrarakentamisen muutosta. Näihin Suomi on kansainvälisillä sopimuksilla sitoutunut.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin on nostanut esiin järkevän yhdyskuntasuunnittelun merkityksen kaupunkien elinvoimaisuutta tukemassa. Järkevien yhdyskuntien kehittymistä pitää tukea niissä kasvukeskuksissa, joihin raidehankkeet tuovat elinvoimaa.

Tiivis kaupunki vähentää ihmisten tarvetta liikkua ja karsii hiilipäästöjä. Tiiviin kaupunkirakenteen suunnitteluun tulee ryhtyä jo ennen uusien raiteiden rakentamista. Niin varmistamme nopeiden yhteyksien tuoman yhteiskunnallisen hyödyn. Laadukkaasti suunniteltu on parempi vaihtoehto kuin ripeästi aloitettu. Tästä avauksesta ministerille kiitos.

Elinvoimaisempaa Suomea luodaan myös rohkeasti laadukkaalla arkkitehtuurilla. Oodin ja Amos Rexin kaltaiset merkkirakennukset osoittavat tämän keräämällä valtavasti positiivista huomiota ja luomalla ympärilleen uutta elävää kaupunkia.

Myös Tampereen Kansi on hyvä esimerkki nimenomaan raideliikenteeseen kiinni rakentuvasta houkuttelevasta arkkitehtuurista. Nopeat ja vaivattomat ratayhteydet kaipaavat hyvää arkkitehtuuria muuallakin radan varrella.

Eräs tämän hallituskauden keskeinen kysymys on, halutaanko hyvällä suunnittelulla edistää ilmastotavoitteiden saavuttamista rakennetun ympäristön piirissä.

Järkevä ja laadukas yhdyskuntasuunnittelu, hyvät rakennustavat ja rakennetun ympäristön ekologinen ja esteettinen toimivuus ovat keskeisiä asioita sekä tulevien raideinvestointien kuin tärkeiden ilmastotavoitteiden toteutumisessa.

Kalle Euro

Toiminnanjohtaja

Arkkitehtitoimistojen Liitto ATL 

ROTI 2019 kokoaa yhteen yli 100 asiantuntijan näkemykset Suomen rakennetun omaisuuden tilasta ja sen kehitystarpeista.

Seuraa meitä verkossa!

www.roti.fi
www.facebook.com/roti2019/
https://twitter.com/roti2019

 

 

 

 

Keskustele

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *