TEKNISET PALVELUT

Täydellinen pysäköintikielto autioittaa kadut Kalakukko-cityssä

Hiekkamyrsky puhdistaa Kuopion keskustan

16 tuntia ja Kuopion keskustan ruutukaava-alueen kadut olivat puhtaita talven aikana levitetyistä katuhiekoista. Savon pääkaupungissa on jo parinkymmenen vuoden ajan keskitetty katujen kevätpuhdistus keväiseen sunnuntaipäivään. Täydellisen pysäköintikiellon avulla tyhjennetään kadut autoista ja päästetään katujen kunnossapidosta vastaava kalusto valloilleen.

Teksti Pekka Moliis

KUVAT Pentti Vänskä

Kuopion mallin käytännön toteutuksesta vastaa kaupungin omistama Liikelaitos Mestar. Ylläpitopäällikkö Saku Kekäläisen arvion mukaan hom- ma meni tänä vuonna putkeen.

− Sunnuntaina aamuneljältä aloitettiin ja iltakahdeksalta homma oli ohi. Operaatio sujui todella hyvin ja ehdittiin hoitaa vähän ylimääräisiäkin katuja. Pakkanen oli lähellä aamulla auringon noustessa, mutta se ei vaikuttanut työhön, Kekäläinen kertoo.

Kun sopivaa viikonpäivää takavuosina operaatiolle mietittiin, vaihtoehdoksi tuli sunnuntai. Työvoimakustannukset ovat korkeat, mutta keskusta hiljainen. Tänä vuonna operaation hinta oli noin 56 000 euroa.

− Sunnuntaityö on kallista, mutta silloin on liikenteen puolesta suhteellisen hiljaista. Meillä on puhdistettavat kadut pysäköintikiellossa, joten pääsemme työskentelemään tyhjillä kaduilla, Saku Kekäläinen toteaa.

Ja vaikka kaupat nykyään saavat olla auki myös sunnuntaisin, niin yhden päivän pysäköintikielto ei ole keskustan yrittäjiä saanut takajaloilleen.

− Yhtään negatiivista palautetta en ole kuullut yrittäjien suunnasta pysäköintikiellosta hiekanpoiston aikana. Siitä olen, jos työtä ei tehdäkään ilmoitettuna ajankohtana. Hiekanpoisto on toivottu toimenpide, Saku Kekäläinen naurahtaa.

Tiedotus avainasemassa

Oleellinen tekijä katuhiekkojen poistossa on ennakkotiedotus kaupungin asukkaille. Ilmoitus kaupungin julkisella ilmoitustaululla ei riitä, jos turhilta haukuilta halutaan operaation jälkeisenä päivänä säästyä. Käytössä ovat kaupungin omat tiedotuskanavat, paikallinen media, liikennemerkit katujen varressa ja pysäköinnintarkastajien edeltävällä viikolla jättämät muistutusviestit autojen tuulilaseissa.

Vuorokauden kestävän totaalikiellon aikana keskustan alueella kadun varteen pysäköidyt autot siirretään erityisille siirtopaikoille. Jos autoja ei sieltä lunasteta parin päivän kuluessa, niin ne siirretään kaupungin varastolle. Ennakkotiedotuksesta huolimatta aina tulee hinausautoille töitä.

− Kun kymmenkunta vuotta sitten tulin tähän tehtävään, siirrettäviä ajoneuvoja oli yli sata. Nyt määrä oli 30 ja koko ajan trendi on ollut aleneva. Tarkkaa selvitystä ei ole mistä autot ovat, mutta suurin osa on kuopiolaisia, Kuopion kaupungin lakimies Mika Mäkäräinen arvioi.

Siirrettävien autojen määrän laskeminen on hyvä mittari tiedon perille menoon.

− Suuri kiitos kuuluu Liikelaitos Mestarin väelle, joka hyvissä ajoin laittaa tarvittavat liikennemerkit lisäkilpineen paikalle. Myös meidän pysäköinnintarkastajat ovat tehneet ennakkoon paljon työtä laputtamalla autoja siirtokehotuksin koko viikon, Mäkäräinen kiittelee.

Siilinjärvelle saakka autoja ei tarvitse Operaatio Hiekkamyrskyn aikanakaan jättää. Ilmaista pysäköintitilaa löytyy keskustan tuntumasta, josta myös tiedotetaan erikseen. Jos auto jää kuitenkin väärään paikkaan keväisenä yönä, niin lasku siirrosta tulee vääjäämättä autoilijan maksettavaksi.

− Edes vammaisen pysäköintilupa ei vapauta siirrosta, vaan pysäköintikielto koskee aivan kaikkia. Siirtäminen tulee autoilijalle maksamaan noin 150–200 euroa, kun pysäköintivirhemaksun lisäksi maksettavaksi tulevat siirtokustannukset. Kannattaisi lukea ja katsoa liikennemerkkejä. Se tulisi paljon halvemmaksi, Mäkäräinen vinkkaa.

Sujuvaksi suunniteltu

Itse katujen puhdistusoperaatio oli tänäkin vuonna selkeästi toteutettu ja hyvin valmisteltu palapeli.

− Tuntia ennen katuosuuden puhdistamista lähtivät pysäköinnintarkastajat liikkeelle hinureiden kanssa. He siirsivät kaduille jääneet autot pois, jotta henkilöstö ja kalusto pääsivät vapaasti tekemään töitä. Työ käy silloin paljon nopeammin ja vahinkojen määrät laskevat huomattavasti. Ahdasta siellä on kalustolla joka tapauksessa, ylläpitopäällikkö Kekäläinen kuvaa marssijärjestystä.

Tänä vuonna katuhiekan poistoon Mestar laittoi liikkeelle noin 25 konetta pesemään, irrottamaan ja keräämään. Uutta kalustoakin oli toiveissa saada kokeiltavaksi, mutta siinä ei tällä kertaa onnistuttu.

− Näillä korkeuksilla joudutaan hiekoittamaan paljon. Jos markkinoilta löytyy toimivia uusia koneita, jotka työtä helpottavat, niin sellaisia kyllä hankitaan. Yhden meidän urakoitsijan oli tarkoitus saada koekäyttöön traktorivetoinen lakaisukonemalli, mutta se ei sitten onnistunutkaan, Kekäläinen harmittelee.

Kuopiossa hiekanpoiston kustannukset sisältyvät alueurakkaan. Tänä vuonna katuhiekkaa kerättiin sunnuntain aikana noin 560 tonnia eli 28 rekkalastia. Hiekkaa poistettiin kaduilta yhteensä 260 000 neliömetrin alalta.

Yhteistyö korostuu

Kuopion kaupungin kaupunkiympäristön palvelualueen kunnossapitopäällikkö Juho Pelkonen painottaa yhteistyön merkitystä kertaiskulla tehtävän katuhiekan poiston onnistumisessa.

− Tämä onnistuu yhteistyöllä. Tässä tarvitaan kaikki osapuolet tiedottamaan ja tekemään valmistelua yhdessä. Sääriski on operaatiossa aina olemassa. Jos tulee paha takatalvi lumipyryineen tai kova pakkanen, silloin puhdistusta on siirrettävä. Sen oikean ajankohdan hakeminen talven ja kevään taitteeseen on haastavaa. Kun päivä on kevään etenemistä seuratessa sovittu, sitten alkaa tiedottaminen, Pelkonen toteaa.

Kuopion toimintamalli on perua jo yli kymmenen vuoden takaa. Kaupungin omistama Liikelaitos Mestar on hoitanut käytännön työt perustamisestaan eli vuodesta 2011 lähtien. Kaupunkilaiset ovat tottuneet erilaiseen sunnuntaipäivään ja homma toimii.

− Todella vähän on tullut negatiivista palautetta. Liikkeet ja kaupunkilaiset oikein odottavat, milloin kadun putsataan. Hiekkaa kantautuu joka paikkaan ja se vaikuttaa monella tavalla. Esimerkiksi linja-autojen ilmajarrut puhaltavat pysähtyessään ilmat pois ja ilmanpaine nostaa hiekkapölyä sisälle autoon, Juho Pelkonen kertoo.

Tulevaisuudessa Pelkonen toivoisi löydettävän entistä järkevämpiä käyttökohteita kaduilta kerätylle hiekalle.

− Sitä on viime vuosina käytetty täyttömaana. Viime vuonna tuli toistasataa rekkakuormaa, mutta tänä vuonna määrä oli selvästi pienempi. Kun hiekotustarve kuluneena talvella oli pienempi, se näkyi keväällä, Pelkonen toteaa.

Kuopiolaisten mielestä heidän toimintamalliaan kannattaa hyödyntää muuallakin. Ja keskustan tyhjentämistä autoista voisi kokeilla muissakin katujen kunnostusoperaatioissa.

− Lumitöissä ja etenkin keväisessä polanteen poistossa voisi alueen pysäköintikieltoa myös harkita. Työt sujuisivat nopeammin, kun ei olisi autoja väisteltävänä, kunnossapitopäällikkö Juho Pelkonen arvioi.

Klikkaa kuvaa niin näet tarkemmat tiedot ja suuremmat kuvat

Kaupungin sulkeminen yhden vuorokauden ajaksi katujen puhdistamiseksi juontaa jo vuosien  taakse.
Kaupungin sulkeminen yhden vuorokauden ajaksi katujen puhdistamiseksi juontaa jo vuosien taakse.
Katuhiekkaa kerättiin tänä vuonna yhtenä sunnuntaina 28 rekkalastin verran kaikkiaan 26 hehtaarin alueelta.
Katuhiekkaa kerättiin tänä vuonna yhtenä sunnuntaina 28 rekkalastin verran kaikkiaan 26 hehtaarin alueelta.
− Sunnuntaina aamuneljältä aloitettiin ja iltakahdeksalta homma oli ohi, Mestarin työnjohtaja Hannu Koponen kertoo.
− Sunnuntaina aamuneljältä aloitettiin ja iltakahdeksalta homma oli ohi, Mestarin työnjohtaja Hannu Koponen kertoo.
− Todella vähän on tullut negatiivista palautetta. Liikkeet ja kaupunkilaiset oikein odottavat, milloin kadun putsataan, kunnosapitopäällikkö Juho Pelkonen kertoo.
− Todella vähän on tullut negatiivista palautetta. Liikkeet ja kaupunkilaiset oikein odottavat, milloin kadun putsataan, kunnosapitopäällikkö Juho Pelkonen kertoo.
Kuopion ydinkeskusta suljettiin vuorokaudeksi kaikelta liikenteeltä huhtikuun toisena sunnuntaina. Operaatio Hiekkamyrsky saattoi alkaa.
Kuopion ydinkeskusta suljettiin vuorokaudeksi kaikelta liikenteeltä huhtikuun toisena sunnuntaina. Operaatio Hiekkamyrsky saattoi alkaa.
Tänä vuonna katuhiekan poistoon urakoitsija laittoi liikkeelle noin 25 konetta pesemään, irrottamaan ja keräämään.
Tänä vuonna katuhiekan poistoon urakoitsija laittoi liikkeelle noin 25 konetta pesemään, irrottamaan ja keräämään.