Joukkoliikenteen rahoituskriisi jatkuu – ala tarvitsee kipeästi koronatukea
Kaupunkiseutujen joukkoliikenne tarvitsee kipeästi koronatukea vuosille 2022-2024, kirjoittavat Kuntaliitto, Paikallisliikenneliitto ja Linja-autoliitto yhteisessä vetoomuksessaan. (Kuva: Kari Långsjö)
Kuntaliitto, Paikallisliikenneliitto ja Linja-autoliitto vetoavat hallitukseen, jotta se osoittaisi lisätalousarviossa koronatukea kaupunkiseutujen joukkoliikenteelle.
Joukkoliikenteen kysyntä on kaupunkiseuduilla yhä 30-40 prosenttia alhaisempi kuin ennen epidemiaa, ja epävarmuus jatkuu uusien rajoitusten ja etätyösuosituksen myötä, liitot toteavat vetoomuksessaan. Niiden mukaan nykyisen palvelutason ylläpitäminen on yhä vaikeampaa.
–Joukkoliikenteen lipputulomenetysten kompensointiin ja rahoituspohjan turvaamiseen tarvitaan kuntarahoituksen ohella valtion täsmätukea, toteaa Kuntaliiton varatoimitusjohtaja Timo Reina tiedotteessa.
Liitot pyytävät, että hallitus varautuisi joukkoliikenteen koronatukeen myös vuosien 2023 ja 2024 budjeteissa. Joukkoliikenteen negatiivista tarjonnan ja kysynnän kierrettä tulee välttää ja siksi turvata useampivuotinen kestävä rahoitus, ne vetoavat.
–Joukkoliikenteen pääseminen jaloilleen koronakriisin jälkeen on edellytys kestävän liikkumisen, saavutettavuuden ja vähäpäästöisyyden tavoitteille, muistuttaa kehittämispäällikkö Johanna Vilkuna Kuntaliitosta.
Lisäksi joukkoliikenne edistää liikkumisen tasa-arvoa ja koko liikennejärjestelmän toimivuutta sekä tukee elinvoimaisuutta, vetoomuksessa todetaan.
Yleinen liikenne, mitä kutsutaan joukkoliikenteeksikin, on osa toimivan yhteiskunnan rakennetta. Yleistä liikennettä tarvittaisiin kaikkialla ja myös sinne, missä se on nyt koronan seurauksina lakannut tai jo aiemmin lakannut.
Jos halutaan ilmastoystävällistä liikennepolitiikkaa, on lähtökohtana yleinen liikenne niin junilla kaikkialla siellä, missä on ratoja. Myös suljetutkin rataosat tulisi pikaisesti kunnostaa ja ottaa kovaan käyttöön.
Julkinen liikenne taksibussein on yksi mahdollisuus. Mutta linja-autot ovat olleet ja siellä, missä linja-autoja vielä kulkee, myös tavara- ja postkuljetusten kannalta merkittävät.
Maan hallituksen tulisi selvittää, miten yleinen liikenne voitaisiin elvyttää.